21:00
PDF
zadání: BONUS_2100.pdf
Zobrazit řešení
Jednotlivé odstavce se dotazují
na pohádkové říkanky Františka Hrubína ze Špalíčku pohádek. Je
potřeba je identifikovat a přečíst slovo, na které se ptáme tučným
písmem.Řešení: král pole najdem chaloupku vedle domů kampak zavoláme
roste ohýnek (Královo pole hasiči)
22:00
PDF
zadání: BONUS_2200.pdf
Zobrazit řešení
Analýzou zjistíme v které
krabičce je která barva korálků. Řetízky korálků (vždy oddělené
uzlíkem) dekódujeme pomocí pomůckových principů.Řešení: Lesna Cert
Rokle ZSMS Blazkova Divadlo
23:00
Zadání online na The high
adventure
Zobrazit řešení
Prvně si jdeme zmapovat labyrint.
V gamebooku se pohybujeme po čtvercích, které jsou stěnami krychlí. Pohyb
po krychli funguje stejně jako po glóbusu (viz Cimrmanova hra Dobytí
severního pólu). Magie nás přenese na jinou krychli „přilepenou“
stěnou na stěnu. Občas jsou na nějaké stěně písmena (modrá na obrázku)
a jejich zrcadlové rozmazané varianty na „přilepené“ sousední krychli.
Celkově napočítáme 48 stěn, což je 24 pozic písmen – abeceda.
Abecedu máme taky napsanou na 7 krychlích na úvodní stránce, takže budeme
chtít přenést písmena z krychlí do struktury labyrintu. Při
opísmenkování labyrintu si musíme pohlídat, aby se nám na „slepených“
stěnách neocitly 2 písmena, jedna stěna musí zůstat volná pro zrcadlový
obraz z protější strany. Tím dostaneme řešení na obrázku a můžeme si
projít červené linky znázorňující červenou niť začínající na
písmeni N. Mezitajenka říká NAJDI V OSME KRYCHLI. Osmá prázdná krychle
není na obrázku, ale její stěny jsou přilepené na stěny s červeně
ohraničenými písmeny, které pak čteme v pořadí indexů stěn.
Zajimavost, labyrint je
čtyřrozměrnou krychlí a
proto je problematické znázornit osmou krychli v 2D. Řešení JUNGLE
(park).
00:00
Zobrazit řešení
Poslat fotku. Bude snad galerie
:)
01:00
PDF
zadání: BONUS_0100.pdf
Zobrazit řešení
Útvar je tvořen prostředním
písmenem I a okolními přechody přes šifrovací principy (ve směru
hodinových ručiček od poledne): dvojková soustava, vlajkovka, azbuka,
římská čísla, morseovka, braill, desítková soustava, semafor, zrcadlení,
trojková soustava, segmentový display a podruhé desítková soustava.
Barevné čáry v barvách duhy vycházející z I nám říkají, jak
kódovat (směr zevnitř ven) nebo dekódovat počáteční I. Koneček čáry
směřuje na stejně barevný čtvereček u I, kam zapíšeme výsledek po
transformacích. Schema výsledku naznačuje, že hledáme GPS souřadnici.
Příklad horní červená čára: I kódujeme do trojkovky → 100, to
dekódujeme dvojkovkou → D a kódujeme do desítkovky → 4. Řešení:
49.2128N 16.6293E
02:00
PDF
zadání: BONUS_0200.pdf
Zobrazit řešení
Šifra nebyla během hry
vyluštěna. Každý, kdo ji vyluští do konce roku a pošle správné
řešení na kontaktní email
tmou@instruktori.cz má
nárok na bonusový odznáček. Šifra byla původně vyrobena pro TMOU 17, ale
nakonec byla vyhodnocena jako příliš obtížná/pracná a byla nahrazena
cinklou kostkou, na které se hrálo člověče, nezlob se.
03:00
PDF
zadání: BONUS_0300.pdf
Zobrazit řešení
Prohlédneme si R, G a B složky
obrázku. Zatímco R a G nedávají nic zajímavého, v modré složce se
skrývá „MODRA JE NA 5“. Pokud přeformátujeme tabulku tak, aby měla
6 řádků a přečteme zelenou (protože zelená je na 6) složku a také
červenou při přeformátování na 7 řádků, získáme řešení.
Řešení: LAVKA J CACOVICKY OSTROV
Pozn: Šifra je odkaz na barevný proužek na Tmou 19. Tentokrát si však
šifru tiskly týmy samy, a tak nemohl být problém ve špatném provedení
barev na straně orgů.
04:00
PDF
zadání: BONUS_0400.pdf
Zobrazit řešení
Pokud projdeme sloučeninu
v řetězce a čteme brailla z výběžků hexíků písmen (v jejich
orientaci), získáme text „JE TO DIGITALNI OMALOVANKA“. Převedeme tedy
písmena a čísla do sedmisegmentu a vybarvíme v hexové síti příslušné
hexy. Řešení čteme graficky.Řešení: PARNAS
05:00
Zobrazit řešení
Nahrát správný log.
06:00
PDF
zadání: BONUS_0600.pdf
Zobrazit řešení
Jednotlivé řádky písmen, které
obsahují právě 1 podmnožinu abecedy v monospace fontu, doplníme o mezery
za chybějící písmena a dostaneme tabulku s grafikou připomínající QR
kód 25×25. Na QR kód napovídá přítomnost písmena Q v zadání. Při
bližším pozorování si v levém dolním rohu můžeme všimnout, že je QR
kód poškozený. Naskenovaný QR kód nám dá link:
https://qrgenerator.cz/ na generátor QR
kódů, kde si můžeme vygenerovat stejný QR kód bez chyb a porovnat.
Porovnámím zadání a vygenerovaného QR kódu najdeme chyb: navíc černé
body a navíc bílé body. Oboje interpretujeme v původní abecedě a bílé
body zvrchu dolů píše LILIOVA. Upřesnění tvoří černé body, které jsou
v jednom řádku včetně s jedním bílým, čteme zprava doleva ZVONEC.
Jdeme na křížení Liliové a Zvonkové.
07:00
Zobrazit řešení
V 8 hodin skutečně stál org na
uvedené křižovatce. Vzhledem k současné epidemiologické situaci (a taky
faktu, že mnoho týmů není v Brně) bylo zamýšleným řešením podívat
se na
online přenos
prostřednictvím dopravní kamery. Org na místě pomocí semaforu vysílal
zprávu SCALA.
08:00
PDF
zadání: BONUS_0800.pdf
Zobrazit řešení
Šifra pracuje s 26 abecedou.
Analýzou textu zjistíme, že obsahuje pouze 13 písmen a každé právě
26krát a navíc právě jednou velké. Určíme tedy, kolikáté písmeno je
velké a to čteme, seřazené podle abecedy původních písmen. Šifra byla
původně vytvořena pro TMOU 15, ale byla vyhodnocena jako příliš obtížná
na terénní hru.Řešení: Pramen Florián
Poslední úprava: 7. 11. 2020 23:12