Na startu týmy dostaly informaci, že jim TMOUinfo sdělí ve 22:30 polohu
druhého stanoviště. Tento čas si mohli snížit luštěním
následujících šifer.
10 minut PREDHERNI
PREDHERNI.pdf
Zobrazit řešení
Myšodrak je mapa Evropy, k nim
patří sýry (v lokální transkripci):
- CAMEMBERT
- CHEDDAR
- EMMENTALER
- φέτα
- GOUDA
- GORGONZOLA
- OŠTIEPOK
- TVARŮŽKY
Stačí vybrat správná písmena a přečíst KOD KEN[TAU]R. Správné
pojmenování sýrů využily týmy i na šifře č. 12 – TROJBOJ.
15 minut 4 MINUTY
01A-4MINUTY.pdf
Zobrazit řešení
Hudební šifra, která se skládá
z 8 úseků písniček, každý po 26 sekundách a v každé písničce
zazní právě jednou slovo TMOU. Stačí spočítat v které sekundě toto
slovo zazní a převést jej na písmeno. Pro snazší počítání je
k písničkám přidán sekundový metronom. Heslo je ZDYMADLO.
15 minut ADITIVUM
01A-ADITIVUM.pdf
Zobrazit řešení
Doplníme slova a v jiném
významu je posuneme o jedna. Tučné slovo vybírá písmeno:
- středy → čtvrTky
- střelec → kozoRoh
- září → říjEn
- král → eSo
- bor → uhlíK
- sol → lA
15 minut BAR
01A-BAR.pdf
Zobrazit řešení
V každé větě je jedno slovo,
které spolu se slovem BAR tvoří další smysluplné slovo. Počet slov věty
pak souhlasí s počtem písmen hledaného slova: barvotiSk, barvIčka,
barboRka, baroKo, barbAr
15 minut ZLOMKY
01A-ZLOMKY.pdf
Zobrazit řešení
Zlomky jsou vlajky různých
států, ty zvládneme pojmenovat. Zlomek v čitateli zkrátíme, pak dostaneme
zlomek ve tvaru X/Y kde X vybírá písmeno z názvu státu o délce Y. HESLO
OPOJENI.
20 minut AFRIKA
01B-AFRIKA.pdf
Zobrazit řešení
V šifře jsou smíchány a
abecedně seřazeny čtyři množiny: planety, kontinenty, smysly a souhvězdí.
Do každé množiny taknějak patří ještě jedna věc: Pluto, Atlantida,
intuice a hadonoš. Doplníme je na správná místa a přečteme
kód LANO.
20 minut BOZKA
01B-BOZKA.pdf
Zobrazit řešení
Nejen, že v šifře se mluví
o autech, ale také tučná sousloví lze nahradit slovem, kterému do značky
auta chybí jedno písmeno. Toto chybějící písmeno čteme: Kia, tatRa,
citroEn, Subaru, fiAt, forD, Lada, Opel
20 minut HROZNYS
01B-HROZNYS.pdf
Zobrazit řešení
Kusy kódu popisují děje
písniček. Z jejich textu pak dole vybíráme písmena, řešením je
KLARINET. Písničky jsou:
- Až já budu velká
- Deset malých černoušků
- Dokud se zpívá, ještě se neumřelo
- Kdyby byla Morava
- Kdyby tady byla taková panenka
- Kdybys měla má panenko sto ovec
- Když jsem já sloužil
- Když máš srdce zjihlé
30 minut KOLECKA
01C-KOLECKA.pdf
Zobrazit řešení
V šifře se ukrývají
something-ball sporty, které mají český překlad: handball – házená,
basketball – košíková, dodgeball – vybíjená, cycleball – kolová,
football – kopaná. HESLO OBYVAK
30 minut KOTY
01C-KOTY.pdf
Zobrazit řešení
Čísla zapíšeme římsky. Vždy
mají na místě jednotek 1–3, tvar CDL v nějaké rotaci odpovídá tvaru
chlívku v polském kříži. Řešením je BROSKEV.
60 minut FANTASY
01D-FANTASY.pdf
Zobrazit řešení
Část slova uprostřed převedeme
na jiné slovo. Získáme existující zeměpisný útvar. Ten se sice jmenuje
po jednom z osmi vyobrazených zeměpisných objektů, ale ve skutečnosti je
jiným. Takto přečteme ve vlajkové abecedě heslo LASTURA.
- Jižní (město, čtvrť)
- Královo (pole, čtvrť)
- Kaspické (moře, jezero)
- Slavkovský (les, pohoří)
- Kašperské (hory, město)
- Máchovo (jezero, rybník)
- Černá (pole, čtvrť)
Poslední úprava: 7. 11. 2022 22:04