silhouette

listopad 2020

Skončila iTmou, experiment s virtuální hrou na mapě. S průběhem jsme spokojeni – hra se chovala spořádaně, systém to vydržel, nikdo moc nehaluzil a jen pár šifer způsobilo hráčům trochu škobrtnutí. Jsme rozhodnuti systém, budovaný v krvi a potu, nezahodit a v budoucnu ještě přepoužít na TMOU nebo na jinou hru. Rozcházíme se k odpočinku.

únor 2021

Pro TMOU 22 nás opouští Malmed. Honza svůj čas potřebuje věnovat svým malým dětem, Míla je trochu omezen bydlením a prací v Praze. Začínáme tedy ve skromném kolektivu a první debaty se samozřejmě točí kolem toho, jestli budeme riskovat nejistou organizaci terénní hry. Tomu, že se covid na podzim nevrátí, nikdo nevěří, a tak se tým po krátké diskusi shoduje na tom, že i další TMOU bude bohužel virtuální. Jsme smutní, ale věříme, že naše rozhodnutí je správné. V éteru létají taky zárodky konceptu “smíšené” hry, která pracuje s poštou doručenými artefakty, šiframi založenými na předmětech dostupných v každé domácnosti a podobně.

březen 2021

Nabíráme do A-týmu posilu – Vaška, který nás zaujal šiframi na iNule 14. Těšíme se na novou krev, na společnou tvorbu, testování i výrobu šifer, Vašek ale přináší i něco jiného. Nechce se jen tak smířit s virtuální hrou a nabízí vědecký přístup k odhadu, zda bude epidemiologická situace na podzim příznivá: zadává skupině profesionálních předpovídačů otázku, zda na začátku listopadu 2021 bude možné zorganizovat venkovní událost pro 1000+ lidí. Domlouváme se, že počkáme na výsledek a budeme se jím řídit.

Předpovídači tvrdí, že s pravděpodobností více než 80 procent bude hru možné uskutečnit. To nám musí stačit, takže se rozhodujeme pro terénní hru v tomto nastavení:

  • pokud dva týdny před hrou bude situace špatná, nebudeme hru překlápět do virtuálu a raději ji odložíme na jaro 2022
  • ať už to dopadne jakkoliv, budeme se snažit hru uspořádat i na podzim roku 2022, jinak odkládání na jaro nedává příliš smysl
  • hra bude mít kvalifikaci

Chceme být co nejvíce transparentní, a proto vyhlašujeme termín hry s tím, že dva týdny před hrou situaci zrevidujeme a rozhodneme se, zda hru uspořádáme, nebo odložíme.

Pro kvalifikaci zvažujeme tradiční systém s odevzdáváním hesel v pěti úrovních nebo mapový systém. Pro tradici hovoří jednoduchost, uvolněné tvůrčí ruce pro hesla a…, inu, tradice. Pro mapu zas to, že je systém hotový (narozdíl od tradičního odevzdávacího systému, který při kvalifikaci na TMOU 21 ošklivě spadl a zanechal šrámy na našich duších), možnost uplatnění nových nápadů a…, inu, že se nám, tedy tvůrcům, systém zdá celkem cool. Klademe si podmínku, že do systému přidáme prvky, které by v tradičním konceptu nešly udělat.

jaro – léto 2021

Na terénní hru budeme potřebovat produkci, tým tedy doplňuje Zuzka. S novou energií se vrháme do vymýšlení konceptu kvalifikace i hry samotné. Přichází nápad na světovou hru rozlezlou po pěti kontinentech – úrovních a na barevné kódování cest podle olympijských kruhů. Záštitu nad kvalifikací si bere Míla a pouští se do tvorby šifer, v čemž mu sekundujeme. Výhody mapového systému uplatňujeme:

  • u zvěrokruhové šifry, která pracuje s názvy ulic v Brně (musíme kvůli tomu požádat mapy.cz o přidání ulice Střelická)
  • u šifry o brněnské MHD, která má řešení na Staré Osadě
  • u pyramidové šifry, která vede k pyramidě
  • a také u jezdcovy procházky, která nemůže mít jinou tajenku než Tornádo. Naštěstí je Tornado městečko v Západní Virginii, takže můžeme poslední level umístit do nedalekého Charlestonu, což sice není tak proslulé místo jako Giza, Jeruzalém, Melbourne nebo Brno, ale hře to nijak neublíží.

V mapovém systému se musí provést programátorské úpravy pro podporu podmíněného odhalování cest, jejich různobarevnost a podobně.

Na poli terénní hry přichází Darwin s nápadem na puzzlíky vytištěné na 3D tiskárně, které po prosvícení obsahují písmenko. S již hotovým prototypem přichází na týmovku a wow efekt zafunguje dokonale. Od téhle chvíle už není cesty zpět – hra bude v terénu a týmy budou skládat puzzle. Tím je dáno taky motto: Hra, co tě složí a Vašek přichází s nápadem na přidání puzzlíku do loga hry.

Dalším stěžejním prvkem je startovní Plakát, pro který se Darwin inspiroval hrou MikroMakro.

plakat.png

Vymýšlíme trasu z Lesné přes Obřany, Soběšice a Jehnice na gympl v Řečkovicích. Trasu procházejí Petr s Darwinem. Jsme si vědomi nebezpečného úseku pod tratí z Lesné do Obřan, tak aspoň doufáme, že tam nebude na podzim moc bláto. No. Petr také lituje, že v listopadu bude zavřená zmrzlinárna Agnes v Řečkovicích. No.

Z minulých ročníků nám nezbyly prakticky žádné nepoužité šifry. Jediná rozpracovaná je Brukev, která se ukazuje být konstrukčním oříškem a Petr na ní tráví nejednu bezesnou noc. Vymýšlíme tedy šifry od píky a docela nám to jde. Petr dodává tradičně lehčí šifry na první třetinu trasy, případně na “dojezd” do cíle, Vašek přichází s konstrukčními špeky do těžké fáze hry. Honza má hotového analytického Losera a Darwin vnáší do hry dvě červené linky – znovupoužití puzzlíků na Myši a použití tubusu na Páscích. Míla se soustředí na výrobu, programování a testování kvalifikace, Janča pomáhá testovat a hlásí se k zajišťování tisku. Covid ustupuje, všechno jde jak po drátkách. Jedinou neznámou je hromadná výroba puzzlíků u 3D-tiskárenského mogula Průši.

Začínáme s prvními korespondenčními testy hotových šifer.

říjen 2021

Kvalifikace! Jsme napjati, jak staronový systém obstojí ve hře. Systém drží, nové featury fungují, týmy luští a obcházejí kontinenty, pětatřicet týmů úspěšně kvalifikaci dokončí. Pro kvalifikaci stačí v pohodě vyřešit třetí úroveň a do hry se dostává i spousta týmů s druhou úrovní. Možná bychom si přáli mít laťku trochu výše, ale nijak zvlášť to nevadí. Ihned po kvalifikaci se několik týmů tradičně odhlásí, oslovujeme náhradníky.

Probíhají korespondenční i živé testy, šifry se cizelují.

Epidemiologická situace se rapidně zhoršuje, prosazuje se nakažlivější Delta a nám přibývají vrásky. Průšovy tiskárny se (i kvůli covidu) taky zpožďují a reálně hrozí, že se puzzlíky nestihnou vyrobit. Ze hry se odhlašuje 33 týmů, což je znatelný úbytek. Blahořečíme si za rozhodnutí zrušit divoké karty, protože do hry se stejně dostane téměř každý, kdo o to projeví zájem. Nabíráme nové náhradníky a náhradníky náhradníků.

23. října 2021

Dva týdny před hrou. Počty nakažených jako každou vlnu začínají růst exponenciálně. Denní průměry jsou v tisících nakažených denně, odhady pro dobu hry ukazují k deseti tisícům a situace se má dále zhoršovat. Puzzlíky nejsou, ale to není to hlavní. Shodujeme se na tom, že nebýt pandemie, hru bychom uspořádali tak, jak je, jen na druhé stanoviště by přišla náhradní papírová varianta. Bohužel nám obavy z covidu nedovolí rozsvítit na semaforu zelené světlo a s temnotou (neplést s TMOU) v srdci hru odkládáme. Do odůvodnění vkládáme v dobré víře větu o tom, že bereme na sebe morální rozhodnutí, aby hráči nemuseli. Tato věta neprošla nezávislými testy, a i proto se ve volné přírodě chová trochu zdivočele.

Na různých platformách se na nás snese spousta kritiky za naše rozhodnutí. Komunita hráčů je názorově rozrůzněná, někteří nám spílají, že jsme zbabělci, někteří konstruktivně a střízlivě s rozhodnutím nesouhlasí, někteří jsou pohoršeni odůvodněním s morálním dilematem, někteří zrušení hry chápou. Všichni kolektivně jsme smutní a naštvaní, že hra nebude. Stanovujeme termín na duben a hru konzervujeme.

zima 2021–2022

Oznamujeme týmům, které se odhlásily, že se mohou zpátky přihlásit. Zveme zpátky testery, kteří ještě šifry neviděli. Předpokládáme, že počet týmů s navrátilci a náhradníky nepřesáhne 260–270, takže nebudeme muset nikoho vyhazovat.

Od Průši přicházejí s omluvou puzzlíky. Vypadají dobře, ale bude na nich ještě spousta práce s čištěním odpadu a tříděním. Pokračujeme v testech.

Epidemiologická situace není úplně příznivá, nakažených je stejně jako v listopadu, ale trend je klesající, populace je proočkovanější, režim volnější, umírá méně lidí. Bohužel se kvůli nemocem a termínům odhlašuje další velká vlna týmů, takže jen doufáme, že startovné zaplatí a na hru přijde alespoň 200 týmů, abychom nebyli příliš v mínusu.

březen-duben 2022

Nahrazujeme ještě původní devátou šifru novou šifrou Křížovky, protože je lepší, čistší a lehčí. Kazíme si tím koncept černobílé hry, ale je to správný krok.

Ve VIDĚ máme domluvené tři výrobní týmovky. První padne celá na čištění a třídění puzzlíků, a to děláme v proměnlivém počtu 5–10 lidí sedmihodinovou šichtu. I tak se podaří zpracovat jen sto sad a nás čeká ještě spousta práce. A-tým si rozebírá další téměř stovku puzzlíků domů, takže na druhou týmovku už toho nezbývá tolik. Zbude tak čas na polepení tubusů pomůckami a braillovou šifrou a přípravu ostatních šifer, takže můžeme třetí týmovku zrušit.

Ve čtvrtek před hrou se Petr dozvídá, že jeho žena má covid. Okamžitě se izoluje. Pokud by se ukázal pozitivní i Petr, byla by to katastrofa, protože byl v kontaktu s celým organizátorským týmem. Naštěstí se Petr i Darwin testují PCR negativně a nemají žádné příznaky nemoci, takže se můžou organizace hry zúčastnit.

8. dubna 2022

Konečně hra! Jsme nervózní, jestli bude fungovat webinfo, jestli nebude příliš drsné počasí, jestli nemáme ve hře průšvih. V 17:00 je už organizátorský A i B tým v plné pohotovosti, na louce na Lesné je postavený stan a začíná registrace. Trousí se první týmy, některé čtou pokyny a zadávají do systému heslo POKYNY. Některé ne. Posíláme týmům zprávu, že mají zadat heslo POKYNY. Přesně v šest, jak pravila předpověď, se déšť z nebe snes a bude chcát ještě hodinu. Pouštíme hymnu.

hymna.jpg

Týmy rozbalují tubus, vytahují tři kopie Plakátu. Někteří zadávají do systému heslo PLAKAT ze startovní šifry. Někteří ne. Někteří ještě nezadali ani POKYNY. Někteří se ani nepřihlásili do systému.

Rozbíhá se luštění startu, týmy úspěšně posílají první hesla. Některým to nefunguje, protože nezadali PLAKAT. Nebo POKYNY. Týmy nám volají a píšou, proč jim to nefunguje. Míla jim to trpělivě vysvětluje. Nakonec to nevydržíme a posledním týmům aktivně voláme, aby to konečně zadali. Lesík pod loukou je plný stanů, celt a deštníků.

lesik.jpg

Vchody na přilehlých ulicích jsou v obležení. Po Lesné pobíhají lidi z jedné strany na druhou. Prší.

Pak už se hra rozbíhá, prvním týmům se podaří složit Dílky a mažou blátivou stezkou do Maloměřic. Díky zrychlenému přidělování bodů na startu se do hry dostává širší čelo prakticky současně a zátěžově testují hromadnou dopravu do Obřan. Střed a zadní pole stále skládá Dílky, je zpřístupněná nápověda a postupně se všichni propasírují skrz úvod hry. Přestává pršet a pro hráče je přichystáno velmi slušné počasí.

Čelo závodu mezitím dobíhá na první těžší šifru, Myš (nebo Mys?). Šifra dělá silným týmům až nečekané problémy, množství slepých cest je téměř nevyčerpatelné a tak se pole začíná drolit. Po oddechových Křížovkách (nebo Krizovkách?) přichází série šesti plnotučnějších šifer, které mají ty nejlepší prověřit a potrápit. Do té doby vedoucí Poslední kvaternion se zasekne na dlouhé čtyři hodiny na šifře Skoro jako a pustí do čela Tučňáka s respirátorem.

O něco později už na Myš dorazí všechny týmy a některé se tu utáboří na docela dlouho, nejsou výjimkou dvou-, čtyř-, ani sedmihodinové nebo delší záseky. Pro několik desítek týmů tahle šifra znamená konec.

Tučňák proklouzává hrou suverénním způsobem a tak si po párhodinovém schrupnutí musíme přivstat, abychom je stihli v cíli. Cílový úkol je těžší než vypadal a vítězové si s ním poradí až po nápovědě. Těsně po sedmé ráno tak Tučňáci zadávají poslední kód a radují se z vítězství. Gratulujeme jim a diskutujeme s nimi. Postupně však poslední třetinou hry už za světla postupují vpřed i ostatní týmy z čela a objevují se v cíli někdy sami, jindy ve dvojicích. Nakonec dorazí do cíle třináct týmů a všem se podaří odevzdat cílové heslo. Na jedenáctém místě dokončí Übertým, který měl v terénu jen osamoceného Majka Švagerku, který musel celou hru včetně obíhacího startu projít sám, protože zbytek týmu ze zdravotních důvodů musel zůstat doma. Těsně po Majkovi heslo odevzdají i Zvířátka, čímž se stanou jediným týmem, který na cílový úkol nepotřeboval nápovědu.

Je po hře. Do cíle docházejí méně úspěšné týmy z trasy i z domu, mezi nimi i ROFLCOPTER, který smolně zakončil hru na šifře Zlom, která rozhodně nebyla zamýšlená jako zabijácká. Vyhlašujeme vítěze, předáváme dort a trika, prozrazujeme řešení šifer. Zmíníme i falešné stanoviště Běžec u studánky Melatín, které vyšlo při popisovaném nesprávném řešení šifry Brukev.

bezec.jpg

Stanoviště žádný tým nenavštívil, a tak zůstalo všech deset sladkostí v bezpečí. Večer se ještě v restauraci U Dřeváka konala skromná poTemná (omluva Mílovi a Čmeldě, kteří se na selfie nedostali).

potemna.jpg

TMOU 22 je po dlouhém čekání za námi a my se budeme těšit na tu další, tentokrát už za půl roku.

O reportáži můžete diskutovat na fóru.

Poslední úprava: 13. 4. 2022 20:20