listopad 2020
Skončila iTmou, experiment s virtuální hrou na mapě. S průběhem jsme
spokojeni – hra se chovala spořádaně, systém to vydržel, nikdo moc
nehaluzil a jen pár šifer způsobilo hráčům trochu škobrtnutí. Jsme
rozhodnuti systém, budovaný v krvi a potu, nezahodit a v budoucnu ještě
přepoužít na TMOU nebo na jinou hru. Rozcházíme se k odpočinku.
únor 2021
Pro TMOU 22 nás opouští Malmed. Honza svůj čas potřebuje věnovat
svým malým dětem, Míla je trochu omezen bydlením a prací v Praze.
Začínáme tedy ve skromném kolektivu a první debaty se samozřejmě točí
kolem toho, jestli budeme riskovat nejistou organizaci terénní hry. Tomu, že
se covid na podzim nevrátí, nikdo nevěří, a tak se tým po krátké diskusi
shoduje na tom, že i další TMOU bude bohužel virtuální. Jsme smutní, ale
věříme, že naše rozhodnutí je správné. V éteru létají taky zárodky
konceptu “smíšené” hry, která pracuje s poštou doručenými artefakty,
šiframi založenými na předmětech dostupných v každé domácnosti a
podobně.
březen 2021
Nabíráme do A-týmu posilu – Vaška, který nás zaujal šiframi na
iNule 14. Těšíme se na novou krev, na společnou tvorbu, testování
i výrobu šifer, Vašek ale přináší i něco jiného. Nechce se jen tak
smířit s virtuální hrou a nabízí vědecký přístup k odhadu, zda bude
epidemiologická situace na podzim příznivá: zadává skupině
profesionálních předpovídačů otázku, zda na začátku listopadu
2021 bude možné zorganizovat venkovní událost pro 1000+ lidí. Domlouváme
se, že počkáme na výsledek a budeme se jím řídit.
Předpovídači tvrdí, že s pravděpodobností více než 80 procent bude
hru možné uskutečnit. To nám musí stačit, takže se rozhodujeme pro
terénní hru v tomto nastavení:
- pokud dva týdny před hrou bude situace špatná, nebudeme hru překlápět
do virtuálu a raději ji odložíme na jaro 2022
- ať už to dopadne jakkoliv, budeme se snažit hru uspořádat i na podzim
roku 2022, jinak odkládání na jaro nedává příliš smysl
- hra bude mít kvalifikaci
Chceme být co nejvíce transparentní, a proto vyhlašujeme termín hry
s tím, že dva týdny před hrou situaci zrevidujeme a rozhodneme se, zda hru
uspořádáme, nebo odložíme.
Pro kvalifikaci zvažujeme tradiční systém s odevzdáváním hesel
v pěti úrovních nebo mapový systém. Pro tradici hovoří jednoduchost,
uvolněné tvůrčí ruce pro hesla a…, inu, tradice. Pro mapu zas to, že je
systém hotový (narozdíl od tradičního odevzdávacího systému, který při
kvalifikaci na TMOU 21 ošklivě spadl a zanechal šrámy na našich duších),
možnost uplatnění nových nápadů a…, inu, že se nám, tedy tvůrcům,
systém zdá celkem cool. Klademe si podmínku, že do systému přidáme prvky,
které by v tradičním konceptu nešly udělat.
jaro – léto 2021
Na terénní hru budeme potřebovat produkci, tým tedy doplňuje Zuzka.
S novou energií se vrháme do vymýšlení konceptu kvalifikace i hry
samotné. Přichází nápad na světovou hru rozlezlou po pěti
kontinentech – úrovních a na barevné kódování cest podle olympijských
kruhů. Záštitu nad kvalifikací si bere Míla a pouští se do tvorby šifer,
v čemž mu sekundujeme. Výhody mapového systému uplatňujeme:
- u zvěrokruhové šifry, která pracuje s názvy ulic v Brně (musíme
kvůli tomu požádat mapy.cz o přidání ulice Střelická)
- u šifry o brněnské MHD, která má řešení na Staré Osadě
- u pyramidové šifry, která vede k pyramidě
- a také u jezdcovy procházky, která nemůže mít jinou tajenku než
Tornádo. Naštěstí je Tornado městečko v Západní Virginii, takže
můžeme poslední level umístit do nedalekého Charlestonu, což sice není
tak proslulé místo jako Giza, Jeruzalém, Melbourne nebo Brno, ale hře to
nijak neublíží.
V mapovém systému se musí provést programátorské úpravy pro podporu
podmíněného odhalování cest, jejich různobarevnost a podobně.
Na poli terénní hry přichází Darwin s nápadem na puzzlíky
vytištěné na 3D tiskárně, které po prosvícení obsahují písmenko.
S již hotovým prototypem přichází na týmovku a wow efekt zafunguje
dokonale. Od téhle chvíle už není cesty zpět – hra bude v terénu a
týmy budou skládat puzzle. Tím je dáno taky motto: Hra, co tě složí a
Vašek přichází s nápadem na přidání puzzlíku do loga hry.
Dalším stěžejním prvkem je startovní Plakát, pro který se Darwin
inspiroval hrou MikroMakro.
Vymýšlíme trasu z Lesné přes Obřany, Soběšice a Jehnice na gympl
v Řečkovicích. Trasu procházejí Petr s Darwinem. Jsme si vědomi
nebezpečného úseku pod tratí z Lesné do Obřan, tak aspoň doufáme, že
tam nebude na podzim moc bláto. No. Petr také lituje, že v listopadu bude
zavřená zmrzlinárna Agnes v Řečkovicích. No.
Z minulých ročníků nám nezbyly prakticky žádné nepoužité šifry.
Jediná rozpracovaná je Brukev, která se ukazuje být konstrukčním
oříškem a Petr na ní tráví nejednu bezesnou noc. Vymýšlíme tedy šifry
od píky a docela nám to jde. Petr dodává tradičně lehčí šifry na první
třetinu trasy, případně na “dojezd” do cíle, Vašek přichází
s konstrukčními špeky do těžké fáze hry. Honza má hotového
analytického Losera a Darwin vnáší do hry dvě červené linky –
znovupoužití puzzlíků na Myši a použití tubusu na Páscích. Míla se
soustředí na výrobu, programování a testování kvalifikace, Janča
pomáhá testovat a hlásí se k zajišťování tisku. Covid ustupuje,
všechno jde jak po drátkách. Jedinou neznámou je hromadná výroba
puzzlíků u 3D-tiskárenského mogula Průši.
Začínáme s prvními korespondenčními testy hotových šifer.
říjen 2021
Kvalifikace! Jsme napjati, jak staronový systém obstojí ve hře. Systém
drží, nové featury fungují, týmy luští a obcházejí kontinenty,
pětatřicet týmů úspěšně kvalifikaci dokončí. Pro kvalifikaci stačí
v pohodě vyřešit třetí úroveň a do hry se dostává i spousta týmů
s druhou úrovní. Možná bychom si přáli mít laťku trochu výše, ale
nijak zvlášť to nevadí. Ihned po kvalifikaci se několik týmů tradičně
odhlásí, oslovujeme náhradníky.
Probíhají korespondenční i živé testy, šifry se cizelují.
Epidemiologická situace se rapidně zhoršuje, prosazuje se nakažlivější
Delta a nám přibývají vrásky. Průšovy tiskárny se (i kvůli covidu)
taky zpožďují a reálně hrozí, že se puzzlíky nestihnou vyrobit. Ze hry
se odhlašuje 33 týmů, což je znatelný úbytek. Blahořečíme si za
rozhodnutí zrušit divoké karty, protože do hry se stejně dostane téměř
každý, kdo o to projeví zájem. Nabíráme nové náhradníky a náhradníky
náhradníků.
23. října 2021
Dva týdny před hrou. Počty nakažených jako každou vlnu začínají
růst exponenciálně. Denní průměry jsou v tisících nakažených denně,
odhady pro dobu hry ukazují k deseti tisícům a situace se má dále
zhoršovat. Puzzlíky nejsou, ale to není to hlavní. Shodujeme se na tom, že
nebýt pandemie, hru bychom uspořádali tak, jak je, jen na druhé stanoviště
by přišla náhradní papírová varianta. Bohužel nám obavy z covidu
nedovolí rozsvítit na semaforu zelené světlo a s temnotou (neplést
s TMOU) v srdci hru odkládáme. Do odůvodnění vkládáme v dobré víře
větu o tom, že bereme na sebe morální rozhodnutí, aby hráči nemuseli.
Tato věta neprošla nezávislými testy, a i proto se ve volné přírodě
chová trochu zdivočele.
Na různých platformách se na nás snese spousta kritiky za naše
rozhodnutí. Komunita hráčů je názorově rozrůzněná, někteří nám
spílají, že jsme zbabělci, někteří konstruktivně a střízlivě
s rozhodnutím nesouhlasí, někteří jsou pohoršeni odůvodněním
s morálním dilematem, někteří zrušení hry chápou. Všichni kolektivně
jsme smutní a naštvaní, že hra nebude. Stanovujeme termín na duben a hru
konzervujeme.
zima 2021–2022
Oznamujeme týmům, které se odhlásily, že se mohou zpátky přihlásit.
Zveme zpátky testery, kteří ještě šifry neviděli. Předpokládáme, že
počet týmů s navrátilci a náhradníky nepřesáhne 260–270, takže
nebudeme muset nikoho vyhazovat.
Od Průši přicházejí s omluvou puzzlíky. Vypadají dobře, ale bude na
nich ještě spousta práce s čištěním odpadu a tříděním. Pokračujeme
v testech.
Epidemiologická situace není úplně příznivá, nakažených je stejně
jako v listopadu, ale trend je klesající, populace je proočkovanější,
režim volnější, umírá méně lidí. Bohužel se kvůli nemocem a
termínům odhlašuje další velká vlna týmů, takže jen doufáme, že
startovné zaplatí a na hru přijde alespoň 200 týmů, abychom nebyli
příliš v mínusu.
březen-duben 2022
Nahrazujeme ještě původní devátou šifru novou šifrou Křížovky,
protože je lepší, čistší a lehčí. Kazíme si tím koncept černobílé
hry, ale je to správný krok.
Ve VIDĚ máme domluvené tři výrobní týmovky. První padne celá na
čištění a třídění puzzlíků, a to děláme v proměnlivém počtu
5–10 lidí sedmihodinovou šichtu. I tak se podaří zpracovat jen sto sad a
nás čeká ještě spousta práce. A-tým si rozebírá další téměř stovku
puzzlíků domů, takže na druhou týmovku už toho nezbývá tolik. Zbude tak
čas na polepení tubusů pomůckami a braillovou šifrou a přípravu
ostatních šifer, takže můžeme třetí týmovku zrušit.
Ve čtvrtek před hrou se Petr dozvídá, že jeho žena má covid.
Okamžitě se izoluje. Pokud by se ukázal pozitivní i Petr, byla by to
katastrofa, protože byl v kontaktu s celým organizátorským týmem.
Naštěstí se Petr i Darwin testují PCR negativně a nemají žádné
příznaky nemoci, takže se můžou organizace hry zúčastnit.
8. dubna 2022
Konečně hra! Jsme nervózní, jestli bude fungovat webinfo, jestli nebude
příliš drsné počasí, jestli nemáme ve hře průšvih. V 17:00 je už
organizátorský A i B tým v plné pohotovosti, na louce na Lesné je
postavený stan a začíná registrace. Trousí se první týmy, některé čtou
pokyny a zadávají do systému heslo POKYNY. Některé ne. Posíláme týmům
zprávu, že mají zadat heslo POKYNY. Přesně v šest, jak pravila
předpověď, se déšť z nebe snes a bude chcát ještě hodinu.
Pouštíme hymnu.
Týmy rozbalují tubus, vytahují tři kopie Plakátu. Někteří zadávají
do systému heslo PLAKAT ze startovní šifry. Někteří ne. Někteří ještě
nezadali ani POKYNY. Někteří se ani nepřihlásili do systému.
Rozbíhá se luštění startu, týmy úspěšně posílají první hesla.
Některým to nefunguje, protože nezadali PLAKAT. Nebo POKYNY. Týmy nám
volají a píšou, proč jim to nefunguje. Míla jim to trpělivě vysvětluje.
Nakonec to nevydržíme a posledním týmům aktivně voláme, aby to konečně
zadali. Lesík pod loukou je plný stanů, celt a deštníků.
Vchody na přilehlých ulicích jsou v obležení. Po Lesné pobíhají lidi
z jedné strany na druhou. Prší.
Pak už se hra rozbíhá, prvním týmům se podaří složit Dílky a mažou
blátivou stezkou do Maloměřic. Díky zrychlenému přidělování bodů na
startu se do hry dostává širší čelo prakticky současně a zátěžově
testují hromadnou dopravu do Obřan. Střed a zadní pole stále skládá
Dílky, je zpřístupněná nápověda a postupně se všichni propasírují
skrz úvod hry. Přestává pršet a pro hráče je přichystáno velmi slušné
počasí.
Čelo závodu mezitím dobíhá na první těžší šifru, Myš (nebo Mys?).
Šifra dělá silným týmům až nečekané problémy, množství slepých cest
je téměř nevyčerpatelné a tak se pole začíná drolit. Po oddechových
Křížovkách (nebo Krizovkách?) přichází série šesti plnotučnějších
šifer, které mají ty nejlepší prověřit a potrápit. Do té doby vedoucí
Poslední kvaternion se zasekne na dlouhé čtyři hodiny na šifře Skoro jako
a pustí do čela Tučňáka s respirátorem.
O něco později už na Myš dorazí všechny týmy a některé se tu
utáboří na docela dlouho, nejsou výjimkou dvou-, čtyř-, ani sedmihodinové
nebo delší záseky. Pro několik desítek týmů tahle šifra
znamená konec.
Tučňák proklouzává hrou suverénním způsobem a tak si po
párhodinovém schrupnutí musíme přivstat, abychom je stihli v cíli.
Cílový úkol je těžší než vypadal a vítězové si s ním poradí až po
nápovědě. Těsně po sedmé ráno tak Tučňáci zadávají poslední kód a
radují se z vítězství. Gratulujeme jim a diskutujeme s nimi. Postupně
však poslední třetinou hry už za světla postupují vpřed i ostatní týmy
z čela a objevují se v cíli někdy sami, jindy ve dvojicích. Nakonec
dorazí do cíle třináct týmů a všem se podaří odevzdat cílové heslo.
Na jedenáctém místě dokončí Übertým, který měl v terénu jen
osamoceného Majka Švagerku, který musel celou hru včetně obíhacího startu
projít sám, protože zbytek týmu ze zdravotních důvodů musel zůstat doma.
Těsně po Majkovi heslo odevzdají i Zvířátka, čímž se stanou jediným
týmem, který na cílový úkol nepotřeboval nápovědu.
Je po hře. Do cíle docházejí méně úspěšné týmy z trasy
i z domu, mezi nimi i ROFLCOPTER, který smolně zakončil hru na šifře
Zlom, která rozhodně nebyla zamýšlená jako zabijácká. Vyhlašujeme
vítěze, předáváme dort a trika, prozrazujeme řešení šifer. Zmíníme
i falešné stanoviště Běžec u studánky Melatín, které vyšlo při
popisovaném nesprávném řešení šifry Brukev.
Stanoviště žádný tým nenavštívil, a tak zůstalo všech deset
sladkostí v bezpečí. Večer se ještě v restauraci U Dřeváka konala
skromná poTemná (omluva Mílovi a Čmeldě, kteří se na selfie
nedostali).
TMOU 22 je po dlouhém čekání za námi a my se budeme těšit na tu
další, tentokrát už za půl roku.
O reportáži můžete diskutovat na fóru.
Poslední úprava: 13. 4. 2022 20:20