1 PLAKÁT (Čertova rokle)
PLAKAT.pdf
Zobrazit řešení
Startovní multišifra obsahuje
26 hesel, které z ní lze vyluštit, a to:
- Jeden z domů představuje periodickou tabulku prvků. Značky prvků
čtené ve směru šipky nad vchodem dávají heslo
RUTINA.
- Někteří z lidí v davu na startu TMOU signalizují semaforovou
abecedu. NEGACE
- Trubka vycházející z továrny dává ve dvou pohledech v sedmisegmentu
slova KAMEN a PAPIR. Hledané heslo jsou NŮŽKY.
- Blok domů v levé horní části plakátu tvoří sudoku. Přečtením
čísel a převedením na písmena ve vyznačených domech získáme heslo
ROZVADĚČ.
- Na parkovišti u Potravin je parkoviště pro 24 aut. Heslo
BDĚLOST skrývají pozice, kde parkují auta.
- Loď má tangramovité plachty, které lze orotovat okolo vyznačených
vrcholů tak, aby vznikl obraz černobíle pruhovaného koně. A to je
ZEBRA.
- Dav na startu pěje „Sáhneme si na dno a projdem TMOU!“. Na dně tubusu
je vyražený štítek s nápisem BUNKR
v Braillově písmu.
- Odpadky, které se válí na parcele k prodeji, vybírají písmenka
z názvů obchodů, kde byly zakoupeny. Čteno po shora dolů získáme kód
KAČER.
- Jedna ze středových čar na silnici je morseovka, kde bohužel některá
písmenka zakrývají nákladní auta. S trochou domýšlení můžeme číst
„hes(l)o n(a)jde(s) skryte za na(k)lad(a)ky“, čili
LÁSKA.
- Auta tří stupňů šedi jedou po silnicích a dávají blinkry najevo, kam
zatočí. Vykreslíme-li, kam pojedou (až k další křižovatce) a seřadíme
je dle stupňů šedi, graficky čteme ÓDA.
- Kostka vlevo dole sice vypadá jako 3d objekt, ale je to ve skutečnosti
trojková mřížka. První znak trojkovky je v horní stěně, druhý
v pravé stěně a třetí v levé stěně krychle. Heslem je
BLONDÝNKA.
- Přechody pro chodce mají až 5 pozic pro obdélníčky a některé
chybí, což vede na binárku. Čteme vždy od příslušného semaforu, který
nám i získaná písmenka (opět v binárce) řadí.
KŘIVÍTKO
- Svastikoidní graffitti na některých domech vzniklo spojením čísla
1–9 v sedmisegmentovém kódóváním a písmenka tak, že pravá část
čísla a levá část písmena se překrývají. Řešením je
DALAMÁNEK.
- Ve stromech u kostela se zabydlely politické strany. S využitím
politického kompasu každé straně přidělíme směr a čteme v semaforu
ZLODĚJ.
- Antény na domech jsou pozohýbaná písmenka. Deformace je provedena tak,
že každý úhel je o 45° zvětšený. Zrekonstruujeme písmenka a seřadíme
je dle tloušťky antény. POTEMNÍK
- Řeky v parčíku lze pojmenovat: Archimédes, Damokles, Eratosthenes,
Pythagoras a Thales. První písmena jejich jmen dávají heslo
ADEPT.
- Po městě jsou rozeběhlí superhrdinové a jim příslušní záporáci.
Spojíme je rovnou čarou a přečteme XI XV X V, což je
KÓJE.
- Fleky na domu uprostřed jsou kraje ČR, které mají přidělené
jednopísmenné zkratky. Přečteme heslo BLESK.
- Orgové na startu promítají hráčům morseovku. Z našeho pohledu
vidíme kord, ale hráči na startu vidí správné heslo
ÚROK.
- Po městě se rozutekla zvířátka. Počet jejich stop vybírá písmenko
z názvu zvířete, čteme zleva doprava: heslo zní
BŮŽEK.
- Polská ambasáda vlevo nahoře má střechu zkonstruovanou do divného
polského kříže – je postavený na vrchol, opísmenkovaný po řádcích a
prostřední pole je prázdné. Z každého pole vybíráme jedno písmeno a
seřadíme je podle hloubky: kód HRŮZA.
- V Luxferách vlevo dole je miniaturní binárka. Řešením je
SOVA.
- Hodiny na kostele ukazují 1–12 (bílé) nebo 13–24 (černé) hodin.
Převedení čísel na písmenka nese kód PERMONÍK.
- V oknech domů vpravo lze přečíst v Braillově písmě
MONSTRUM, řazení je dle odstínů šedi.
- Do náhrobků připíšeme jména nebožtíků, ve zvýrazněných polích
si přečteme heslo GENERÁL.
- EasterEgg, který neprozradíme.
2 DÍLKY (Čertova rokle)
Zadání tvoří 24 dílků puzzle z plastu.
Zobrazit řešení
24 dílků lze složit
2 způsoby:
- do obdélníku 4×6, kde je hlavička šifry, upřesnění a informace, že
si máme na puzzle pořádně posvítit
- do čtverce 5×5 s dírou uprostřed, kde je mapa.
Po prosvícení dílků
lze vidět písmenka, kde kapitálkami lze číst ORGOVI a následně
v ostatních 3 pohledech uprost redsde llanyz (pozice sice tvoří mřížku,
ale stačí z každého směru přečíst písmenka, která jsou správně
natočená). 3. stanoviště se nachází uprostřed mapy (kde chybí dílek),
tj. u
venkovní posilovny Soběšická, organizátorovi bylo
třeba sdělit heslo
LANÝŽ.
Dummy text bec
3 CENZURA (Venkovní posilovna Soběšická)
03_CENZURA.pdf
Zobrazit řešení
Text popisuje tvorbu šifry,
všechny důležité pojmy však chybějí. Víme, že potřebujeme vzájemně
namapovat dvě sady, z nichž každá má dvakrát šest prvků. Podle
dalších indicií (kostel, stověžatá, otcové, ženské postavy) lze
odhadnout, že půjde o česká platidla (šest mincí a šest bankovek) a
šachové figurky (šest černých a šest bílých figurek). Dle textu
namapujeme platidla na šachové figurky:
1 – černá dáma (má korunu)
2 – černý pěšec (Velkomoravský gombík → poutníkův knoflík)
5 – černý král (Karlův most → Karel IV.)
10 – černý střelec (kostel → biskup → bishop)
20 – černý jezdec (Sv. Václav na koni)
50 – věž (stověžatá Praha)
100 – bílý král (Karel IV.)
200 – bílý pěšec (Komenský poutník)
500 – bílá věž (Božena Němcová – žena, která obsahuje písmena
slova „věž“)
1000 – bílý střelec (František Palacký – obsahuje písmena slova
„střelec“ bez diakritiky)
2000 – bílá dáma (Ema Destinnová – žena, která obsahuje písmena
slova „dáma“)
5000 – bílý jezdec (Masaryk na koni)
a ve zvýrazněních polích čteme tajenku:
VÝCH KONEC LIPOVÉ ALEJE
PARKOVÁ
4 TLUSTÁ (Pomník v lipové aleji Parková)
04_TLUSTA.pdf
Zobrazit řešení
Text písně Jiřího Suchého a
Jiřího Šlitra „Co jsem měl dnes k obědu“ je upraven tak, aby obsahoval
24 veršů s názvy potravin, které lze nahradit jinými názvy. Tyto nové
názvy začínají na všechna písmena abecedy. Původní názvy potravin jsou
seřazeny abecedně (ančovičky, baklažány…), jednak pro usnadnění, co je
třeba „překládat“ (např. těstoviny, nikoliv asijské
těstoviny), jednak pro napovězení principu. Seřadíme tedy verše podle
abecedy „přeložených“ potravin. Všimneme si, že verše začínají
podezřele často na samohlásku, přečteme tedy první písmena a dostáváme
tajenku POMNIK U MHD OBRANY SIDLISTE
5 ŠLÁPOTY (Pomník v parku Fryčajova)
05_SLAPOTY.pdf
Zobrazit řešení
Podle stop je třeba poznat
písničky a do políček vepsat místa, kde se protaganosti pohybují:
- Vyletěla holubička ze skály (SKÁLA)
- Běží liška k Táboru (TÁBOR)
- Kočka leze dírou (DÍRA, OKNO)
- Halí, belí (ZELÍ, PETRŽEL)
- Šly panenky silnicí (SILNICE)
- Na tý louce zelený (LOUKAZELENÁ)
- Skákal pes (OVES, ZELENÁLOUKA)
Řešením je
KRIZEKZ. Pozn: všechna použitá zvířata mají
své stopy uvedené na plakátě.
6 FIGURKY (kříž v zahradnické osadě Obřany)
06_FIGURKY.pdf
Zobrazit řešení
Z 3. šifry máme přiřazeny
platidla šachovým figurkám. Na obrázku je 200+100+50+1=351, což je
nedaleká kóta.
7 MYŠ (přístřešek na severním okraji Lesné)
07_MYS.pdf
Zobrazit řešení
V zadání jsou seřazeny
puzzlíky tak, že myš je 14. a sýr 20., což znamená, že dílky jsou
seřazeny abecedně (máme jejich tvary opísmenkovány. Všimneme si, že
slova, které chceme doplňovat jsou si „blízká“, například
SMYŠLENKA – LENKA-ENKA a blízký MYŠPULÍN nebo LINKA a INKA. Chceme tedy
doplnit do každého čtverce jeden znak (písmeno/myš/sýr) tak, aby fungovalo
dláždění puzzlíky:
Dílky tvoří orientovaný graf, ve kterém se pohybuje. Výstupky ven se
z dílku vystupuje, dírami do dílku se vstupuje, rovné stěny jsou
neprůchozí. Cestou od myši k sýru, tam kde se čte tajenka, stojí: PAREZI
Z. STUDANKA; zkrácené Z interpretujeme jako Zaječí nebo západní, je to
jedno.
8 KŘÍŽOVKY (Zaječí studánka)
08_KRIZOVKY.pdf
Zobrazit řešení
Dle počtů slov v jednotlivých
křížovkách a barev, případně tvarů políček jim přiřadíme množiny a
křížovky vyřešíme:
- barvy karet
- živly
- barvy duhy
- kontinenty
- Simpsonovi
- bankovky
- planety
- dny v týdnu
Pouze černé křížovce uprostřed nelze přiřadit množinu objektů –
jedná se o názvy množin, které se vyskytují v ostatních křížovkách.
DALŠÍ ZASTÁVKA JE MEZI 50 A 100 METRY NA ZÁPAD OD MÍSTA KTERÉ
VYSÍLA
9 SKORO (vysílač na jihu Soběšic)
09_SKORO.pdf (šifra
je oboustranná)
Zobrazit řešení
Šifru rozstříháme na tři díly – říkejme jim
vnitřní kotouč, vnější kotouč a rámec. Rámec obsahuje uspořádanou
24písmennou abecedu s pravidelnými rozestupy po obvodu. Ve vnějším
kotouči se (na obou stranách papíru) nachází 24 slovních výrazů tvaru
„skoro jako X“, na vnitřním kotouči zase 24krát „ale Y“. To navádí
k tomu, abychom je spárovali – spárujeme tedy „skoro jako X“ s „ale
Y“ tak, aby spojení dávalo smysl a dalo se na něj jednoznačně,
jednoslovně odpovědět. Délka této odpovědi má navíc takový počet
písmen, jaký je počet slov v celém spojení „skoro jako X ale Y“.
A dokonce zjistíme, že odpovědi mají unikátní první písmena TMOU
abecedy.
Natočíme kotouče vůči rámci tak, aby pod sebou byly první písmeno
odpovědi, „skoro jako X“ a „ale Y“ (např. L(achtan); skoro jako
tuleň; ale s ušními boltci). To, co získáme, je poloha semaforového
praporu, který je připevněný ke vnějšímu kotouči, a poloha díry po
praporu, který je součástí vnitřního kotouče. Přečteme-li prapory ve
standardní orientaci papíru (okolí), máme písmeno, a nápis na praporu
říká „jděte na“, pokračujeme tedy natočením kotoučů pod toto
písmeno. Tímto způsobem se po několika krocích zacyklíme, aniž bychom
prošli celou abecedu. Musíme tedy zkusit všechna písmena a nakreslit si
diagram toho, které kam odkazuje. Zjistíme, že jsou zde dva cykly:
14písmenný a 10písmenný, které však nedávají nic smysluplného (jak by
také mohly, když obsahují všech 24 písmen právě jednou).
To, co jsme zatím nepoužili, jsou tučná slova ve spojeních – v každém
spojení je právě jedno. Jelikož počet slov ve spojení odpovídá počtu
písmen v odpovědi, vybereme písmenko z odpovědi na zvýrazněné pozici.
V pořadí cyklů přečteme tato nová písmena a dostaneme
SKOROJAKFUTSAL a
ALENATRÁVĚ. V duchu šifry
odpovíme „Fotbal“ a jdeme k fotbalovému hřišti v Soběšicích.
10 LOSER (fotbalové hřiště Soběšice)
10_LOSER.pdf
Zobrazit řešení
Šifra nám říká, že máme
útvar rozdělit na tvary „L“ třech velikostí (S, M, L) tak, aby S a !
byly indexovány, jak šifra zadává. To uděláme takto:
Červené L je velké (L), modré L je
prostřední (M) a samotné písmenko svým vykrojením dává malé L (S).
Takto přečteme tajenku, která nám říká SUPER DEKODUJ a směs písmen
B,F,J,P. Tato písmena mají v semaforové abecedě vždy jedno rameno svislé
a druhé vodorovné, po prozkoumání pomůcek na tubusu si lze všimnout, že
dokonce mají jedno rameno zkrácené tak, aby bylo patrné, že tato písmena
lze brát za „L“ ve 4 různých rotacích. Rozdělíme tedy sekvenci,
kterou máme dekódovat na trojce, kde první písmeno popisuje velké L, druhé
prostřední L a poslední malé L. Výsledná tajenka je
SKALA
KM SZ
11 BRUKEV (skála u rybníčku na potoce Rakovec)
11_BRUKEV.pdf
Zobrazit řešení
Nepříliš zkušení šifrátoři
luští šifru, ale špatně. Cílem je z textu zrekonstruovat původní
zadání, které je třeba vyluštit správně. Nejdříve zjistíme informace
o podobě šifry:
- šifra má šest řádků, jejichž délky jsou 14, 8, 12, 4, 8 a 18
- na řádcích se nacházejí písmena a podivné útvary, které
identifikujeme jako π (vodorovná čárka na nožkách, co připomíná PÍst,
PInčla, PIóna)
- čtvrtý řádek zní „πKOU“
- pokud šifru přeskládáme do čtverce 8×8, dostaneme validní mřížku
určenou šestnácti znaky π
- známe celý text, který vyjde po přečtení této
falešné mřížky
- víme, že π se vyskytují ve skupinách po jednom nebo po dvou a víme
také, jaké znaky v morseovce by daly tyto skupiny po řádcích, sloupcích
i diagonálách
- známe podobu celého předposledního řádku
Z těchto informací vyplývá, že pokud dokážeme určit správné polohy
všech znaků π, dokážeme zrekonstruovat kompletní podobu šifry. Dalším
krokem je tedy logická úloha podobná nonogramu s dalšími omezeními
(validní mřížka, přesná poloha řetězce „πKOU“ atd.)
Máme tedy před sebou konečně šifru, kterou máme luštit:
πSTTUπLDOπJπLA
NEOπLKOπ
πNπSAŘπLKAMI
πKOU
πĎπPSπKR
PAπNŮVKEMπNKKAπČKA
Přečteme tedy znaky π s krátkým nebo dlouhým i tak, aby v každém
řádku vznikla skupina spisovných českých slov, případné lehké
ambivalence rozhodneme ve prospěch frekventovanějších slov. Použitá pi/pí
nám „vypípají“ morseovkou tajenku
BARTOS. Jdeme tedy
k nedalekému pomníku revírníka Bartoše na stejnojmenném návrší.
12 PÁSKY (pomník revírníka Bartoše)
12_PASKY.pdf
Zobrazit řešení
Pásky slepíme a nasuneme na tubus
tak, aby okénka ležela na principech, které se na druhé části šifry
vyskytují. Začneme dešifrovat. Na druhém listu zadání je napsáno TMOU
větším fontem. Nastavíme tedy na tubusu TMOU a přečteme si u šipky nové
písmenko B ( morseovce). Najdeme řádek, kde je B v morseovce a opět jej
nastavíme na tubusu. Tímto způsobem si přečteme tajenku BEZ NA MISTO ZE
ZBYLYCH CTYR. Poslední 4 nevyužité znaky jsou „3.V.“, což
interpretujeme (stejně jako na náhrobcích plakátu) jako 3. květen –
což je náměstí v Jehnicích.
13 HOWARD (náměstí 3. května)
13_HOWARD.pdf
Zobrazit řešení
Šifra obsahuje 12 vět o 2 až
7 slovech. Text je poměrně zvláštní: na češtinu např. vysoká frekvence
písmene W nebo nízká frekvence písmene E. Čistá analýza textu však moc
nepomáhá.Naštěstí nám šifra hned v první větě říká, co máme
udělat: vyplnit display buzolami. Když spojíme schematicky zapsaná písmena
anglického a českého kompasu tak, že překryjeme jejich společné písmeno
S (south/sever), získáme schéma sedmisegmentového displeje. Každé slovo
obsahuje právě jedno písmeno z této množiny (EJNSVWZ), tedy každá věta
kóduje jedno písmeno v sedmisegmentovém displeji. Přečteme tajenku
NADSVFRANTOU, která vede na nedaleký vrchol.
14 KEPLER (Nad Sv. Františkem )
14_KEPLER.pdf
Zobrazit řešení
Na prvním listu šifry jsou
čtyři identické sady čtyř trojúhelníků. Trojúhelníky vystříháme a
přikládáním k sobě zjistíme, že čtyři trojúhelníky jedné sady jdou
poskládat tak, že vznikne jeden větší trojúhelník. Pravidlo
přikládání je takové, že k sobě přiložíme dvě osobnosti, které
mají společnou vlastnost (např. povolání: Kahlo-Magritte,
Akvinský-Bradwardine, Erben-Anderssen; po obvodu zůstanou nespárovatelní
Gutenberg, Kepler, Křesinova, Bering, Clooney, Washington, Haydn,
Comaneciová). Takové způsoby, jak lze z jedné sady poskládat velký
trojúhelník, jsou čtyři, a každý se řídí jiným pravidlem –
povolání, národnost, křestní jméno a přibližná doba života.
Z každého způsobu vznikne jiný trojúhelník, který má stejné poměry
stran jako jeden ze čtyř malých. Ze čtyř sad tedy složíme čtyři různé
velké trojúhelníky.
Na druhém listu šifry jsou na okrajích čáry s příjmeními, které se
podobají těm na trojúhelnících. Přiložíme k nim velké trojúhelníky
podle jejich pravidla (např. u trojúhelníku s povoláními:
Křesinova-Schwarzenberg, Bering-Kolumbus). Vrcholy velkých trojúhelníků
v ploše padnou na čtyři hvězdy a puntíky se objeví pod středy stran
malých trojúhelníků, čímž se nám umístění velkých trojúhelníků na
druhý list potvrzuje.
Nyní si vypíšeme informace, které nám říkají elipsy – jsou to
nové množiny vlastností osobností a přes hvězdu spojení s jedním
z tvarů trojúhelníků. Např. trojúhelník vlevo nahoře skrze svou elipsu
nese informace: 19. století, Božena, spisovatel(ka), česká národnost.
Z těchto informací už je jednoduché vytvořit nové příjmení: Němcová.
Obdobně to uděláme u zbylých velkých trojúhelníků a dostaneme Masaryk,
Chaplin, Zellweger.
Tato čtyři příjmení dopíšeme do třetího listu šifry a už jen
zbývá přečíst z diagramu tajenku: čteme šedě označená písmenka
z příjmení (masaryK) a poté průchod diagramem, kde odpovídáme na otázky
o dané osobnosti (má Masaryk svou ulici v Brně? ano (D), je Masaryk žena?
ne (E), je Masaryk na nějaké české bankovce? ano (S), má Masaryk knír? ano
(E), atd.). Přečteme tajenku KDESEHAZITEZKYMIKOULEMI a jdeme na nedaleké
pétanquové hřiště v Mokré Hoře.
15 ZLOM (petanque Mokrá Hora)
15_ZLOM.pdf
Zobrazit řešení
Řecká písmena v abecedě mají
vždy tvar [souhláska][samohláska], zleva doprava jsou řazena abecedně.
Lze dopočítat, že nejmenší mřížka, na kterou se vejdou vrcholy
v ohybech grafu má velikost 6*18, což navádí na rozdělení abecedy na
samohlásky pro řádky a souhlásky pro sloupce. Tabulku zkonstruujeme a
řešení
MILE TYMY, POBEZITE KE KAMENI PAMETI FANOSE KOCORA
čteme po slabikách. Jdeme tedy k pomníku brněnské legendy Franty
Kocourka
16 PÍSMO (Palackého náměstí)
16_PISMO.pdf
Zobrazit řešení
Šifra obsahuje čtvercové
piktogramy, navozující strukturou dojem textu členěného na slova.
Detailnějším pohledem zjistíme, že nejproměnlivější je (rukou
kreslený) pravý horní roh, nese tedy nejvíce informací. Zaměříme-li se
na tyto obrázky, můžeme odhadnout, že text začíná typickým „Milí
hráči,…“ případně odhalíme ve zbytku textu dostatečné množství
atributů hymny TMOU (plamen/oheň, srdce, noc, pták). Doplníme uvozující
větu a text první sloky hymny:
Milí hráči, teď si zazpíváme hymnu TMOU
Naše cesta nebude přímá, obzor dávno zhas
Jen plamen v srdci dřímá, ten oheň žene nás,
že neskončíme v půli, když noční ptáci řvou,
že neztratíme vůli a projdem TMOU
Zbývá nám poslední řádek, který zřejmě skrývá tajenku. Analýzou
objeveného textu a zbylých částí piktogramů rekonstruujeme zákonitosti
čtvercového písma:
levý horní roh: slovní druh – podstatná jména jsou
znázorněna obdélníkem (obecný předmět), přídavná jména mají plus,
zájmena čáru „za jménem“, předložky čáru „před jménem“.
Slovesa jsou kružnice (obecný děj), příslovce mají orámování „kolem
děje“, spojky jsou znázorněny spojovací skobičkou. Ostatní slovní druhy
se v šifře nevyskytují.
pravý horní roh: význam slova
levý dolní roh: délka slova – počet vrcholů obrazců
odpovídá počtu písmen, přičemž tečka je jedno písmeno, úsečka dvě,
trojúhelník tři a čtverec čtyři. Pro delší slova se tvary
kombinují.
pravý dolní roh: mluvnické kategorie – u jmen je to
postupně po směru hodin pád (číslicí, viz výše), číslo (tečka –
jednotné, hodně velké číslo – množné), rod, u podstatných jmen
i vzor. U sloves je to osoba (číslicí), číslo, čas (hodinami).
U neohebných slovních druhů je tento roh prázdný.
Nyní už můžeme bezpečně přečíst znění tajenky:
CÍL NAJDETE
VE VELKÉ BUDOVĚ NA KONEČNÉ JEDNIČKY. Jdeme tedy do budovy
gymnázia v Řečkovicích.
17 CÍL (Gymnázium Řečkovice)
17_CIL.pdf
Zobrazit řešení
Samolepky vystřihneme a nalepíme
na tvarem odpovídající puclíky (pod sebou jsou vždy samolepky se
zrcadlovým tvarem, takže je nalepíme na jeden puclík z obou stran). Máme
tedy 6 puclíků a na každém čísla 1 až N – na jedné straně lichá,
na druhé straně sudá.
Začneme s prvním puclíkem. Položíme na stůl a převrátíme přes
hranu, u které je napsáno číslo 1. Potom přes číslo 2, a tak dále.
Důležité je uvědomit si, že když má daná hrana výběžek, tak existují
dvě možnosti, jak puclík převrátit: když si představíme, že výběžek
je hlava, můžeme udělat „parakotoul“ přes levé, nebo přes pravé
rameno. Každý puclík nám graficky vykreslí jedno písmeno cílového hesla
SLOZKA.
Poslední úprava: 10. 4. 2022 18:09