silhouette

Prosinec (2022)

Minulá TMOU s číslem 23 se povedla! Hráči si nijak zvlášť nestěžovali, obtížnost byla vyladěná dobře, žádné velké fuckupy se nekonaly. Autor konceptu 23. vydání a velké porce šifer JiříK nás opouští, dává z nějakých nepochopitelných důvodů přednost rodině a jiným zájmům. Složení A-týmu na příští rok je značně nejisté, jako ostatně vždycky, co pamatuju. Na mě s Darwinem padá tradiční poherní mentální únava, ale nevypadá to, že se z nebes snese záchranný tým, tak nezbývá než se zhluboka nadechnout a jít do toho příští rok znova.

Březen

Hurá, máme tým! Zatímco jsem se probouzel ze zimního spánku, Darwin se domluvil s plodným šifrotvůrcem Vaškem, který s námi dělal už TMOU 22, a k tomu máme dva technicky zdatné nováčky Veveho a Toma R. První týmovka pro mě byla velkolepým překvapením. V jejím průběhu jsem postupně zjišťoval, že základní prvky hry už jsou vlastně pohromadě:

  • Tom představuje Lucernu – programovatelnou barevnou svítilnu ve tvaru obřího puku s LEDkami na horní straně
  • Darwin s Vaškem navrhují návrat čtyřiadvacítkové abecedy kvůli pořadovému číslu hry (dává mi to smysl, tak neprotestuju).
  • Hra bude ve znamení barevných permutací červené, žluté, zelené a modré.
  • Tyhle tři informace se během týmovky brainstormingem přetaví v koncept startu s obřími RGB hodinami v centru Brna. Jsme nadšení!
  • Název bude minimalistický: TMOU 4! – vykřičník z loga se posune za číslo, čímž se jeho význam změní ve faktoriál.

Organizujeme se – zprovozňujeme komunikační kanály, publikujeme datum, rozdělujeme garance.

Duben/Květen

Vašek nosí stále nové šifry, některé jsou trochu těžké, některé hodně, ale to nějak pořešíme. Vždycky to tak bylo. Objevilo se dost nosných nápadů jak s barevnou abecedou, tak bez ní. Snažím se přicházet s novými šiframi i se šuplíkovkami. Uvidíme, co z toho bude.

Rozhodujeme o tom, že kvalifikace bude. Ne, že bychom očekávali, že to bude nutné (poslední dobou se na hru hlásí – a nakonec na ni i skutečně přijde – takový počet týmů, který jsme schopni odbavit), ale kvalifikace je sama o sobě hra navíc, kterou hráči určitě ocení. Beru si její garanci a musím zajistit zadání pro Jana, který by měl kvalifikační systém programovat.

Trasa je vymyšlená ze Svoboďáku přes město nějak do terénu a pak kolem Bobravy do Střelic. Závisí to na tom, zda nám povolí Svoboďák. Přibíráme do týmu produkční Monču, která začne věci zařizovat. Taky v týmu vítáme Toma J., který bude programovat webinfo.

Darwin na jedné týmovce říká, „že má nápad, ale neví co s ním“. Kreslí na tabuli pravidelný šestiúhelník s menší kružnicí uvnitř a ptá se, co vidíme. Petr vidí matku, já benzenové jádro. Darwin ale vidí průřez tužky, který říká, že ji má luštitel postavit kolmo na papír. V tuto chvíli nápad bez emocí opouštíme, ale ve skutečnosti je to jeden z nejdůležitějších momentů příprav, protože dává vzniknout letošnímu artefaktu.

Při cestě domů z týmovky se mi nápad spojí s jiným nápadem – množinami písmen, které mají v permutačním kódování na dané pozici stejnou barvu. Tyto množiny jsou shodou okolností šestiprvkové, takže každá strana šestiúhelníka může reprezentovat jedno písmeno. A tak vzniká šifra (prozatím) nazvaná MOC. Ano, hříčky s vypouštěním háčků z kódů nás nepřestávají bavit ani po letech.

Červen

Začíná se pracovat na kvalifikačním systému. Start na Svoboďáku vypadá nadějně. Přemýšlíme o tom, že stočíme trasu zpět do Brna, třeba do Lískovce, to nakonec nedopadne. Co se týče šifer, tak potřebujeme první polovinu hry lehkou, aby se týmy z centra stihly dostat do terénu. Vašek přináší dvě kupodivu lehké šifry, které jsou – a to už tak kupodivu není – hezké. Jsou to umělecká díla Savci ve světovém umění a Šifra později známá jako Petr Fiala, obě dvě na hře nakonec dobře zafungují.

Šifra později známá jako Petr Fiala však původně Petra Fialu vůbec neobsahovala. Původně vypadala takto:

golem.jpg

…a vedla ke kapličce v Bohunicích. Později jsme se ji rozhodli zařadit jako oddechovku mezi náročnou 10 a 12, Darwin ji přetajenkoval a vyšperkoval do podoby, kterou už znáte.

Kvalifikační systém je domluven, s Janem je skvělé pořízení.

Červenec

Měli jsme výjezdní víkendovou týmovku a byla naprosto úžasná.

minuta.jpg Pozná někdo, kde jsme byli?

Prošli jsme terénní část trasy, je moc pěkná. Je tam pár zákeřných stoupání, ale nic, co by mělo lidem činit problémy. Pokud tam nebude bahno, že. Máme hotovou dramaturgii hry i systém startu, chybí nám jen tak dvě šifry a ještě nám nějaké přebyly do kvalifikace. Jde to nějak podezřele hladce.

dramaturgie.jpg

Představil jsem orgům MOC a nápad s pastelkami, které si zatím musí domyslet, protože jsem je nestihl koupit. Darwinovi se idea dát hráčům pastelky líbí a hned navrhuje, že vymyslíme ještě nějaké šifry s nimi. Ve scénáři hry rezervujeme dvě stanoviště pro zatím neexistující pastelkové šifry.

Taky červenec

Start je kromě parkování pro auto zařízený, trasa je zařízená, cíl v sokolovně ve Střelicích je zařízený. Příjemná změna oproti loňsku. Jediná kaňka na kráse je, že moravanští myslivci mají v době hry hon v okolí studánky víly Vrbičky, trasa bude muset mírně uhnout. Starám se o propagaci na sockách, ale jako správný boomer mám strach z Instáče, tak prostě něco prdnu na Facebook a doufám, že Instruktoři dodrží slib a překlopí nějaký obsah na Instagram sami.

Srpen

Čas na tématickou odbočku s veselou příhodou! Při jedné z týmovek v hospodě si objednávám kulajdu a když se snažím zakrojit lžíci do pošírovaného vejce, ozve se ohlušující rána a všechny zraky se stočí k našemu stolu. To už ale nevidím, protože mám oči plné horké kulajdy s vejcem. Když se prach z výbuchu usadí, věci začnou dávat smysl. Kuchař ohříval předem připravené vejce v mikrovlnce a trochu to přehnal. Vnitřek vejce vřel a tlakoval a můj lžičkový impuls mu pomohl ven. Fyzika! Horká polévka se dostala na mobil, notebook, papíry, pouzdro, triko, kalhoty a obličej. Žádná šifra nebyla zničena a popáleniny taky nemám. Ale to sem nepatří.

Začíná se testovat kvalifikace a čekáme, až technická část týmu představí prototypy lamp. Jak je na startovních obřích hodinách umístíme? Na hlavách pomocníků? Koupíme dvanáct věšáků a dáme je na věšák? Dáme pak věšáky vítězům? Nebo Věšákovi za testování? Vymýšlíme suvenýry na vrcholech hry.

Září

Zdá se mi, že je přihlášených málo týmů, panikařím. V přehnané reakci na moji paniku tým vymýšlí opulentní propagační akce, které nakonec moc pěkně okoření předherní atmosféru. Kromě obligátního připomínacího mailu předchozím účastníkům tvoříme letáček s předherní šifrou, který distribuujeme na školy a další místa. Nevíme, jaký má letáček reálný vliv na přihlašování, ale nám se moc líbí. Dalším nápadem je domluva návštěvy Vaška a Darwina v Dobrém ránu, kde Darwinovi nechtěně zvoní budík. Nevíme, jaký mají návštěva nebo budík reálný vliv na přihlašování, ale nám se moc líbí.

dobrerano.png

Každopádně na hru se nakonec přihlásí 442 týmů, což považujeme v dobách, ve kterých žijeme, za velmi slušné číslo. Kvalifikace, které jsme se už preventivně raději obávali, proběhla bez větších fuckupů. Nějaké menší se přece jen staly (nesprávná verze poslední šifry, chyby ve zveřejněném pořadí), ale výsledek to nijak neovlivnilo.

Říjen

lampa1.jpg lampa2.jpg

Lampy máme oprototypované i se stojany, jsou krásné! Pastelky máme nakoupené a první sady jsou ostrouhané a zabalené v krabičce, jsou krásné! Suvenýry na vrcholech hry budou mít nápis TMOU 4! A budou určitě krásné! Dokonce na ně máme šifru! Do soutěže o divokou kartu poslalo své transparenty třináct týmů, jsou krásné!

Po testech zlehčujeme startovní šifru, přidáváme kolečka na místech písmen HMS, protože tento krok (všimnout si, že ta písmena jsou ve všech slovech) je těžký. Slova se tím stávají scrabblitelná, ale co se dá dělat. Další opulentní šifra, se kterou jsme počítali ke konci hry, nám nevychází (koncept si necháme pro sebe, kdyby něco…). Webinfo je hotové.

Konec října, začátek listopadu

Výrobní týmovky! Objednané pastelky jsou nařezané na správné délky, ale nejsou ořezané. Nakoupili jsme elektrická ořezávátka a vytiskli na 3D tiskárně přípravky na uchycení pastelek k ořezání na správné délky, ale u těch nejmenších to nefunguje. Kupujeme tedy ruční ořezávátka (musí mít správný úhel dvaadvacet a půl stupně!), vyhrnujeme si rukávy a s pomocí hodných lidiček od instruktorů se pouštíme do ořezávacích galejí.

pastelky.jpg orez1.jpg orez2.jpg orez3.jpg orez4.jpg orezky.jpg

Ořezávání nemá konce, ale aspoň nás napadá cílový úkol. Taky se zkoušejí stavět lampy a žere se.

lampy.jpg pizza.jpg

Na druhé výrobní týmovce už jenom kompletujeme šifry a šroubujeme lampy. Hra je připravena.

3. listopadu

Zázemí máme v coworkingové kanceláři na Veselé, což je strategicky skvělé umístění. Připravujeme informace pro pomocníky na hodinách, skládáme a inicializujeme lampy, stavíme stánek na Svoboďáku, obědváme. Strašlivě leje, ale předpovědi ukazují, že se to spraví. Jako první ke stánku přichází loňský organizátor JiříK hodinu před startem registrace a dvě hodiny před startem hry. Zadává předherní kód (webinfo už jede) a pomáhá nám stavět. V nedalekém pivovarském domě Poupě se usazuje spousta favorizovaných týmů, mimo jiné Übertým, který má vlajku, tak se tam stavuju a vlajku vyzvedávám, abychom ji mohli zavěsit na stánek. Upíjím týmům jejich obědové pivo.

Otevíráme registraci. Týmy se začínají trousit a usazují se v okolních hospodách a průchodech. Jiné si stavějí přístřešky přímo na náměstí. Víme o tom, že Metropolitan z Prahy s příjezdem 16:20 bude mít zpoždění, ujišťujeme ustarané týmy, že jim obálky vydáme i později. Mám obavu, aby vydávání v omezeném prostoru stánku kapacitně stačilo, nakonec to není problém. Dozvídáme se o zranění v týmu Nejostřejších tužek, Šárka spadla tak nešťastně, že si rozbila nohu a hlavu a musela jet do Úrazové nemocnice. Slibujeme, že se pokusíme o Šárku nějak postarat, až ji pustí, aby tým mohl vyrazit na hru. Samozřejmě to není potřeba, Šárce kouzlo hry natolik nedá spát, že otřesu mozku ani stehů nedbá a vyráží s týmem do terénu, aby nakonec (spoiler!) celou hru i došla. Inu, máš v sobě dva vlky a je na tobě, kterého necháš vyhrát. Tady vyhrál ten tmavý.

start.jpg

Start! Become the legend! Sáhnem si na dno! A už se trhají obálky, luští šifřičky, odbíhá se na ručičky. Většina týmů je podle plánu zmatena, když na prvních pár lampách potkávají nudnou modrou, ale to se brzy změní a lepší týmy odhalují hodiny, princip, mezitajenku, tajenku i polohu dalšího stanoviště. Chvilku okouníme na startu, okukujeme týmy a lampy. Balíme stánek a čekáme na městského úředníka, který má odepsat spotřebu elektřiny a poklidit zásuvkoviště. Čekáme ale zbytečně. Chlápek sice přijede, ale klíče má zabouchnuté, tak říká, že přijede zítra.

Dvojka je postavená, hned po půl sedmé už tam míří první Tučňáci, tak se s Vaškem zvedáme a chceme odjet autem stavět zbytek městské části. Já se bohužel zaseknu v pokažené šalině, takže Vašek staví sám a já se ho (a Tučňáky) snažím dohnat pěšky. Po pěkné procházce se mi to povede už na trojce a zbytek městské části si užíváme s Tučňáky a stavíme hru těsně před nimi. Taky jsme se dohodli, že do schránek budeme dávat jen polovinu materiálu, pro strýčka Příhodu. Tyhle dvě okolnosti (stavění na poslední chvíli a šetření materiálem) se mi za chvíli trochu vymstí, počkejte si. Z trojky utíkáme v momentě, kdy Tučňáci dolušťují a na stanoviště míří ROFLCOPTER a Ústřední topení. Na čtyřce u školy neočekáváme zásek, tak jenom zkontrolujeme příchozí tým a jdeme na Červený kopec. Tam umisťujeme šifru do křoví a přilepujeme reflexku. Později se dozvídáme, že umístění dělalo týmům problémy – tohle si příště musíme líp pohlídat. Vylézáme na nejkrásnější místo hry – vrchol skály na Červeňáku, odkud bude krásně vidět na přicházející a luštící týmy.

cervenak.jpg

Zatím tady nikdo není, tak umísťujeme červené vrcholky, kocháme se pohledem na Brno a čekáme na čelo. To nás nezklame, jsou tam cobydup, tak jen okouníme, než se dostanou ke správnému nápadu a spěcháme ke studni v Bohunicích. A tam nás to dohnalo. Na trojce se hromadí týmy a bude lepší zajet tam doplnit šifry. To je práce pro Vaška a jeho auto. Zároveň ale je potřeba postavit sedmičku a nejlépe i osmičku, aby nám Tučňák neuplaval. Takže si balím dva tubusy na záda a vydávám se vesele na túru.

roznos.jpg

Umístění sedmičky v kombinaci s neexistencí upřesnítka si taky za rámeček nedáme. Než dojdu do Moravan na hřiště, Vašek mě autem dožene a posledních patnáct metrů mě sveze, díky! Máme před sebou poslední šifru, která se dá považovat za městskou a pak už hurá do terénu. Ze hřbitova se dá pod kopec, kde má být devítka, dojet autem. Ovšem ne po půldenním slejváku. Auto nám zapadává do bahna, snažím se ho protlačit, jsem celý od bláta, couváme a vzdáváme to. Jdu na devítku pěšky a domlouváme se, že Vašek zatím herní oblast obkrouží, postaví šifry v údolí a sejdeme se u lomu u Bobravy k další poradě. Cestou, nebo spíše necestou na kótu si zpívám hymnu TMOU proti divočákům a nahoře zjišťuju, že s cestou do údolí to není tak růžové. Oznamuju Vaškovi, že na něj kašlu a jdu zpátky do Moravan. Vašek uznává, že to je rozumné a „pozdní“ šifry umisťuje sám. Já se vracím zpátky do Moravan, potkávám Tučňáka kráčejícího v mých stopách od hřbitova a protože za nimi je na šifře PLAST (nebo PLÁŠŤ?) hodinová díra, zakutám se na Moravanskou Rychtu a dávám si ten den v deset večer konečně celé pivo. A druhé. A třetí.

4. listopadu

Po půlnoci to konečně začíná na hřišti žít, tak se tam jdu s týmy pozdravit. Toto jsou nejkrásnější momenty hry, pro které to člověk vlastně celé dělá. Favoriti jsou daleko vpředu, širší čelo se schází na první trochu pracnější dvojšifře a zadní pole utěšeně opouští Savce i Dřevostavbu a rozptyluje se po městě. Hra funguje, jak má. Užívám si interakci s týmy, Voli se trápí, Pralinky mi nabízejí bezlebkový rum, s Avatary si domlouvám krátké přespání v Bohunicích. Mezitím ale docházejí šifry tady na osmičce, tak moderuju jejich odběr a vydávám po jednom kusu. Zanedlouho přijíždí Vašek, šifry doplňujeme a hru spolu sledujeme. Jsou dvě ráno a já bych si potřeboval chvilku odpočinout, ještě nás toho dnes čeká hodně. Vyrážím noční procházkou zpátky z Moravan do Bohunic, v půjčeném bytě se družím s kočkami, sprchuju se a v půl čtvrté ulehám. Nechávám si mobil na hlasito a pro jistotu si dávám budík na půl šestou.

Budím se sám od sebe v pět, vidím půl hodiny staré zmeškané volání od Vaška a zachvátí mě panika, že jsem nestihl cíl. Naštěstí dobrý, Tučňáci jsou blízko, ale ještě nedošli. Darwin s Tomem J. mě vyzvedávají a v poklidu míříme k Sokolovně, kde už čeká Vašek. Tučňáci konečně prolomili „lehký“ SILVESTR, který zákeřně používá vrcholové upomínkové předměty, a míří přes poslední „taky lehkou“ NUMERIKU k cíli.

Takže se logicky něco podělá. Na osmičce záhadně zůstává poslední výtisk šifry, nevíme, kam se všechny poděly. Vymýšlíme záložní plány v podobě tisku v kampusu, posílání pdf-ek na maily týmům, které tam přijdou a podobně. Naštěstí se chybějící výtisky najdou a Vašek je jede doplnit. U Sokolovny nám na volno nechává odřezky s cílovým úkolem. Dojíždíme, odemykáme, chystáme cílový úkol, na dveře vyvěsíme nápis TMOU na ubrousku z WC (jiný papír nemáme, Vašek nám odjel). Přicházejí Tučňáci, hrábnou do odřezků, vyloví ořezávátko s nálepkou s cílovým kódem a v čase 5:52 vyhrávají TMOU 4!

Naše detašované statistické pracoviště objevilo tuto zajímavou korelaci:

nahoda.png Náhoda? Nemyslím si!

Ale zpět k letošní hře. Je to pro orga vždy nejúlevnější zjištění, že celá hra je luštitelná a že nedošlo k nějaké fatální chybě. Teď zbývá k dokonalosti, aby ještě pár týmů došlo a aby jich nebyly přehršle. AULA a všechny šifry předtím působí dobrým týmům menší problémy, než jsme čekali, takže to zatím vypadá na masový doběh v řádu desítek. Ovšem s přibývajícím časem je jasné, že nejenom AGONIE, ale taky STROJOPIS mají potenciál dobrým týmům zavařit a do cíle postupně propustí osm týmů. Mezi nimi bohužel není tým Albert Stallone, který po skvělém rozjezdu narazil na AGONII do zdi na mučivých devět a půl hodiny. Na druhé straně startovního pole to vypadá tak, jak jsme si to vysnili – prakticky všichni se dostali na ROZCESTNÍK a měli tak možnost kromě 12+1 startovních šifer vidět ještě další čtyři, což je slušná porce obsahu. Dvě třetiny týmů došly až na konec města, tedy na ČTVEREC, a sto týmů přišlo nad ránem na AULU s šancí si s ní užít ještě několik hodin zábavy. Mezitím zažíváme ještě tragikomické situace, kdy týmy přišedší na cílový úkol zkoušejí strouhat pastelky a dělat další zajímavé věci. Ústřednímu topení dáváme vadnou kopii šifry (s ořezávátkem bez nálepky), tak to musíme napravit a podstrčit jim ořezávátko správné. Trápícím se Zvířezátkům nakonec pomáháme nápovědou, aby všechno dobře dopadlo. V jednu hodinu odpoledne hru končíme a čekáme půl hodinky na týmy, kterým není zatěžko cíl ve Střelicích navštívit. Sokolovna se utěšeně zaplní, vyhlašujeme vítěze, předáváme dort. Děláme útratu místní hospodě. Loučíme se s týmy.

tucnak.jpg Tohle se stalo dříve, na předávání už šedesát procent vítězů spokojeně chrupkalo ve vlaku na Prahu

Pro nás ještě všechno nekončí, je potřeba uklidit. Rozdělujeme si úkoly, já s Vaškem jedeme sklízet šifry z terénu, Veve s Mončou z města, zbytek uklízí sokolovnu. Večer ještě zajedu za nejstatečnějšími hráči do Tržnice na pivo, ale všichni už sotva drží tvar, tak to za chvíli balíme a doma zanedlouho upadám do mrtvolného snu.

7. listopadu

Ještě je tady Potemná. Na úterní večer máme zamluvený salonek v restauraci Thalie, nemám představu, jestli dohodnutých čtyřicet míst bude spíše málo, nebo spíše příliš. Nakonec to vypadá, že to bylo přesně, s hráči si vytmavujeme mezitajenky, trojany a alternativní objekty na AGONII, jí se a pije, dostáváme další pochvaly za hru. Ivo ještě nadhazuje nápad prodat koncept obřích hodin magistrátu jako stálou expozici a turistickou atrakci. Zní to skvěle, ale nevím nevím, jestli ještě v někom zbylo dost energie na takovou monstr akci.

Pěkné to bylo!

Za orgtým sepsali Petr a Vašek

Své postřehy k reportáži můžete přidat v diskusi.

Poslední úprava: 17. 11. 2024 15:26