Na startu hráči dostali obálku s šifrou 1, startovními šifřičkami
A–L, mapou centra Brna a TMOU 4! pomůckou. Po zadávání hesel z šifer
A–L jim TMOUinfo vracelo místa, kde mají něco hledat. Na místech našli
lucerny, které v různých chvílích svítily různými barvami.
K internetovému luštění lze použít simulátor luceren, do kterého lze
zadávat vyluštěná hesla, dozvědět se, kde se daná lucerna nachází a
pozorovat, jak lucerny mění barvy.
Startovní šifřičky
ABCDEFGHIJKL.pdf
A
Zobrazit řešení
Texty přeformulujeme tak, aby
délkami slov vycházely do políček a zároveň předepsanou přesmyčkou
utvořily název ulice nebo náměstí v centru Brna. Čteme tučně
orámovaná písmena v pořadí daném v obdélníku (ten je miniaturou
startovní mapy): PSYCHROMETR.
B
Zobrazit řešení
Symboly představují tvary
antének postav z Teletubbies, které mají shodou okolností TMOU barvy.
Obarvíme a přečteme heslo MNOHOBOZSTVI.
C
Zobrazit řešení
Vystřihneme kruhy (mezikruží) a
jejich prázdné středy klademe vždy na dvojici stejných čísel. Čteme
stylizovaným písmem vytvořená písmena tajenky PAMETIHODNOST.
D
Zobrazit řešení
V mřížce 12×12 jsou
naznačené braillové tvary 2×3, které se budou číst. Jen je třeba ji
vyplnit: čtyřiadvacetipísmenná TMOU abeceda lze do tohoto čtverce
přesně v Braillově písmu přepsat. Tajenka zní ZMRTVYCHVSTANI.
E
Zobrazit řešení
V každé větě najdeme
skrývačky pěti černých nebo bílých věcí, které přečteme jako
binárku. Heslo je VYSMECH.
F
Zobrazit řešení
Vystřihneme a složíme
vystřihovánku sochy Svobody. Při pohledu shora přečteme šest slov, které
popisují nějaké známé Svobody. Při pohledu zepředu vidíme šest řádků
políček, do kterých dopíšeme křestní jména či zbytky názvů:
skladatel – Karel (Svoboda), moderátor – Pavel (Svoboda),
exprezident – Ludvík (Svoboda), rádio – Evropa (Svobodná),
exprimátor – Richard (Svoboda), start – náměstí (Svobody). Podle
lomené čáry přečteme heslo OSMIUHELNIK.
G
Zobrazit řešení
Volbou vhodných synonym při
oslovování věcí a lidí dostaneme foneticky názvy písmen (Bečko = béčko
= B), které posuneme vpřed nebo vzad podle znaménka a čísla nad slovem (B +
6 = H). Heslem je HUMORESKA. Synonyma jsou pro lepší luštitelnost seřazená
podle abecedy:Bečko! Dečko! Efko! Kačko! Elko! Emko! Očko!
Tečko! Večko!
H
Zobrazit řešení
Všimneme si, že takto obarvené
koláče se dají najít v barevné části TMOU 4! pomůcky, když si ji
otočíme o 90° doleva. Pospojujeme body a z psacího písma přečteme heslo
HOMOSEXUAL.
I
Zobrazit řešení
Opačná doplňovačka obsahuje
prázdnou legendu a vyplněné odpovědi. V legendě i v odpovědích jsou
označena písmena unikátní posloupností čísel; vypadá to, že pokud
doplníme legendu, budeme moci přečíst tajenku. Z odpovědí se legenda dá
vydedukovat, pomoci může také fakt, že je legenda seřazena abecedně.
Ovšem tajenku stále nelze přečíst. Uvědomíme si, že doplňovačka
z nějakého důvodu obsahuje reálie USA, zkusíme tedy doplnit reálie
české. A skutečně, české odpovědi mají stejně písmen. Doplníme a
přečteme tajenku KOD JE HYPERSOMNIE. Legenda a doplněné výrazy jsou:
- Autor textu: Josef Kajetán Tyl
- Minulý prezident: Zeman
- Nejpoužívanější (nejrozšířenější) jazyk: čeština
- Nejvyšší hora: Sněžka
- Předminulý prezident: Klaus
- Severní soused: Polsko
- Současný prezident: Pavel
- Vynálezce hromosvodu: Prokop Diviš
J
Zobrazit řešení
Začneme poznávat osobnosti na
obrázku a hned na začátku vidíme Sobotu a Nedělu, to bude VÍKEND! Dále
pokračujeme:
- dvě Nohavici = KALHOTY
- několik Vlků = SMEČKA
- několik Holubů = HEJNO
- několik Beranů = STÁDO
- Fiala, Karafiát, Konvalinková, Růžička = ZÁHON
- Hraběta, Knížák, Král, Rytíř, Vladyka, Zeman = ŠLECHTA
- Čech, Maďar, Poláková, Slovák = VISEGRÁDSKÁ ČTYŘKA
a čteme tajenku KAMENOSOCHAŘ.
K
Zobrazit řešení
Valíme hrací kostku tak, že
stěnu odpovídající mezivýsledku otáčíme nahoru, a zakreslujeme její
dráhu (černá kreslí, šedá nekreslí). Přečteme sedmisegmentovým písmem
HASTRMAN.
L
Zobrazit řešení
Sečteme čísla tramvajových
linek, které zastavují na dané zastávce, a součet převedeme na písmena.
Přečteme DISHARMONIE.
1 ORLOJ (Náměstí Svobody)
1_ORLOJ.pdf
Zobrazit řešení
Pro vyřešení startovní šifry
je třeba znát řešení větší části startovních šifřiček A-L a
podívat se na místa, kam vás posílá TMOUinfo po zadání řešení
šifřiček. Na jednotlivých místech je umístěna lampa, která občas
svítí. Konkrétně se jedná o hodiny s průměrem 1 km, kde modrá barva
značí sekundovou ručičku, zelená minutovou a červená hodinovou.
Do šifry č. 1 vepíšeme řešení startovních šifřiček, přečteme si
mezitajenku OBARVI A SERAD. Obarvíme tedy písmena H, M a S podle jejich
barev z orloje a seřadíme je dle ciferníku. Získáme řešení POLEDNE
KILAK. Druhé stanoviště se nachází od startu (středu hodin) ve
vzdálenosti 1 km ve směru poledne. Poledne je na TMOU orloji směrem
k Betlémskému kostelu, další stanoviště se tedy nachází u německého
gymnázia na Mendlově náměstí.
2 CESTICKY (Mendlovo náměstí)
2_CESTICKY.pdf
Pozn.: Na tomto stanovišti dostaly týmy sadu šestnácti
pastelek, která se používala po zbytek hry. K luštění z internetu by
vám mohlo pomoci vytisknout si je a vystřihnout. Nezapomeňte ovšem, že
pastelky jsou prostorové objekty a práce s vystřiženými obrázky nemusí
být odpovídající.
Zobrazit řešení
Do šifry je třeba doplnit názvy
pohádek a rody zvířat, které v nich vystupují, určit jejich řády a
jejich společnou třídu – všechna zvířata jsou totiž savci. Pomůžou
nám v tom ikonky časopisu/knihy a televize podle toho, zda je pohádka
tištěné či audiovizuální dílo, obrysy států, kde pohádky vznikly a
barevné „cestičky“, které svou barvou odpovídají barvě dané
zvířecí postavy. Větvící se linky vlevo odpovídají fylogenetické
klasifikaci savců. Z doplněných názvů vybereme indexovaná písmenka a
přečteme OHNIŠTĚ ŠEDESÁT METRÚ JJZ OD VYHLÍDKY KAMENNÁ KOLONIE.
Názvy pohádek:
- Bob a Bobek
- Čtyřlístek
- O krtkovi
- Povídání o pejskovi a kočičce
- Doba ledová
- Madagaskar
- Tom a Jerry
- Jen počkej, zajíci!
- Medvídek Pú
3 DREVOSTAVBA (ohniště u vyhlídky Kamenná kolonie)
3_DREVOSTAVBA.pdf
Zobrazit řešení
V šifře můžeme identifikovat
různé grafické prvky: kreslené obrázky, čísla, tenké linky dvou typů a
šedé plochy. Obrázkům lze vždy přiřadit dvou až tříprvkovou
podmnožinu barev červená, žlutá, zelená, modrá. Tenké linky
připomínají špičky a konce pastelek – zkusíme tedy přiložit pastelky,
které jsme dostali na druhém stanovišti, a zjistíme, že sem délkou
i počtem pasují. Obrázky se vyskytují vždy na průsečíku tolika
pastelek, kolik barev určuje daný obrázek. Čísla 1–5 se vyskytují na
průsečíku čtyř pastelek, zde tedy budeme chtít přečíst tajenku pomocí
barevných permutací.
Musíme tedy pastelky na papír naskládat tak, aby bylo splněno, že na
každém obrázku jsou všechny jeho barvy a na každém čísle jsou čtyři
různé barvy. Nejdřív tedy řešíme logickou úlohu, jak obarvit jednotlivé
půdorysy pastelek. Poté, co se nám to povede, přichází druhá logická
úloha, a to jak pastelky poskládat na sebe. Které pastelky jsou
v nejnižší vrstvě, nám napovídají šedé plochy. Další vrstvy lze
postavit jediným způsobem, aby dřevostavba stála (všechny pastelky jsou
vodorovně s podkladem, neklátí se a nelevitují). Poté už můžeme
z permutací barev na číslech 1–5 přečíst od horní vrstvy dolů tajenku
ZIVLY, což je název nedaleké sochy.
Obrázky jsou: modrá/zelená/červená ručička (odkaz na šifru
1 ORLOJ), červený/zelený panáček na semaforu pro chodce, žlutá/červená
krata ve fotbale, blue/red pill z Matrixu, modrá/zelená chobotnice z II.
patra, zelená/žlutá cuketa, červená/žlutá/zelená paprika.
4 KAPITALISMUS (u sochy Živly)
4_KAPITALISMUS.pdf
Zobrazit řešení
Dílky pojmenujeme podle popisků.
Délka dílků v centimetrech nám napovídá délku požadovaného slova,
sloupec „Majetek“ v prvním pádě, sloupec „Majitele“ ve druhém
pádě. Šedé svislé linky v druhém sloupci napovídají délku slova
v prvním pádě (chybí když jsou překryty černou linkou). Slova z obou
sloupců spárujeme tak, aby z nich vznikla delší slova, například
beet-hoven nebo roma-dur. Tato vzniklá slova naskládáme na druhý papír
(např. Beethoven je skladatel, romadur sýr), přičemž vlnovky a rovné
čáry nám napovídají, kde mají slova být na ose x. Vznikne křížovka,
která má jediný souvislý svislý sloupec. V něm přečteme tajenku
PAINTBALL PARK.
5 ROZCESTNIK (NPP Červený kopec)
5_ROZCESTNIK.pdf
Zobrazit řešení
Pastelky pod obrázkem prozrazují,
že pro řešení šifry budou užitečné. Textů je 16 (stejně jako pastelek)
a hvězdička uprostřed napovídá, že pastelky chceme rozmístit
paprskovitě. Zbývá určit, ke kterému textu patří která pastelka. Celkem
snadno lze přiřadit barvy, délku určíme podle vzdálenosti, jak říká
mezitajenka z prvních písmen vět: BRNO-ČR-EVROPA-SVET.
Řešení přečteme tak, že najdeme danou pastelku v hvězdici a v dané
výšce protneme při posunu o daný úhel vždy 4 barvy, které pomocí
permutační TMOU abecedy převedeme na STUDNA ROLNICKA.
6 SAMOTA (studna u ulice Rolnická)
6_SAMOTA.pdf
Zobrazit řešení
Špatná báseň o ztracené
lásce nás zaujme nadměrným počtem vyjmenovaných slov, mnohdy hned u sebe.
Dále si můžeme všimnout, že každý verš má stejný počet slov –
dvanáct. Sestavíme tedy báseň do pravoúhlé mřížky a vyznačíme si
vyjmenovaná slova. Tím na nás vykouknou další zajímavosti: jednak slova
tvoří jednoznačnou cestu v „bludišti“ básně, která začíná myší a
končí sýrem, jednak je cesta tvořena dvou- až čtyřčlennými skupinami se
stejnou obojetnou souhláskou před ypsilonem. Nyní stačí shluky přečíst
jako morseovku podle toho, zda je ypsilon dlouhý, nebo krátký a dostáváme
tajenku VYSILAC J.
7 PLAST (vysílač u Bohunické cesty)
7_PLAST.pdf
Zobrazit řešení
Šifra vypadá jako osmisměrka, a
tak ji začneme řešit. Slova tam nenacházíme v liniích, ale divně
pokroucená. Snadno lze najít např. SFINGA nebo CHEMIK, u jiných slov je
třeba některé písmeno využít opakovaně (např. REPELENT). Ze zbylých
písmen si přečteme návod, co dělat dál: SLOZ PLASTE SEDE SE NEHNOU.
Skutečně, 11 vyškrtaných hexomin jsou pláště krychlí, které můžeme
složit. Šedé písmenko stále leží na papíře a nad ním se objeví nové
do tajenky. Což po řádcích dá řešení HRISTE TICHA.
8 CTVEREC (dětské hřiště Tichá v Moravanech)
8_CTVEREC.pdf
Zobrazit řešení
Dostali jsme velký čtverec
o rozměrech 120×120, v něm 24 čísel a poté písmena, která tvoří
posloupnost a–s, a tedy by jen mohla indexovat tajenku.Čísla uvnitř
čtverce jsou všechno druhé mocniny – tedy opět čtverce. Poměrně snadno
lze velký čtverec vydláždit menšími čtverci tak, aby vždy číslo
vyjadřující obsah nových čtverců bylo někde uvnitř nakresleného
čtverce. Poté je stačí opísmenkovat od nejmenšího po největší.
Řešení je HRBITOV J ROH EL SLOUP.
8+ CTVEREC (hřbitov v Moravanech)
8plus_CTVEREC.pdf
Zobrazit řešení
S čtvercem ještě nekončíme.
Z hlavičky je jasné, že šifra navazuje na předchozí. Text HM, KOLIK BAREV
STACI? navádí na problém 4 barev (pokud se zeptáme Google, odpoví nám).
Budeme chtít tedy vybarvit čtverce, které jsme zkonstruovali na předchozí
šifře tak, aby žádné 2 sousedící čtverce neměly stejnou barvu s tím,
že barvy některých čtverců známe z textu na šifře. (Zde mají výhodu
týmy, které předchozí šifru řádně doluštily místo aby jenom řešení
odhadly.)
Zbývá přečíst tajenku. Každý obdélník kóduje písmeno, čísla
uvnitř dávají pořadí. Jak z jednoho obdélníku získat 4 barvy?
Středová symetrie polí 4 a 9 nebo 5 a 6 navádí na mřížku. Otočíme
každý obdélník 4×, přečteme barvu, ve které se nachází a převedeme na
písmena: KOTA DVA KRAT I. Písmeno I má z předchozí šifry hodnotu 169,
čili 2×169 = 338.
9 ZAVOD (kóta 338)
9_ZAVOD.pdf
Zobrazit řešení
Z popisu závodu můžeme lehce
zrekonstruovat pořadí v každém kole, odhadneme-li, že závodníci, kteří
nejsou zmíněni, své relativní pořadí nezměnili. Závodu se účastní
lidé, jejichž domácká jména mohou patřit klukům i holkám (např. Míša
je Michal nebo Michaela). V každém kole je zřejmě důležitých prvních
pět míst, což nás spolu se dvěma gendery navádí na binárku. Dále víme,
že stupně vítězů nemohly obsadit jen holky – to odpovídá faktu, že
žádné písmeno abecedy nezačíná v binárce třemi jedničkami. Holky jsou
tedy jedničky (💪). Z informace, že šifra je pěkně vyvážená
vyvodíme, že závodníci budou čtyři holky a čtyři kluci, což je náhodou
také dostatečný počet jedniček a nul na jakékoliv písmeno abecedy. Nyní
zbývá už jen určit správně gender ke každému závodníkovi/ci. V tom
nám pomohou gramatická pravidla češtiny – je-li ve skupině podstatných
jmen alespoň jedno (životné) mužské, má sloveso v minulém čase koncovku
-i, jsou-li všechna ženská, bude koncovka -y. Z daných omezení lze již
jednoznačně vyřešit logickou úlohu a přečíst tajenku SMRK MODRA.
10 AULA (smrk na modré turistické značce)
10_AULA.pdf
Zobrazit řešení
Na první straně máme
42 obrázků uvnitř troj-, čtyř- a pětiúhelníků, které mají některé
strany zdvojené nebo ztrojené a každý mnohoúhelník má navíc na jedné
straně šedou tečku. Na druhé straně máme mřížku 4×4 šestiúhelníků,
které mají na některých stranách černá písmena. Kolem této mřížky je
spousta šedých písmen, jsou zorientována tak, jako by svou spodní stranou
ukazovala někam na mřížku, je v nich diakritika, malá a velká písmena a
dvě písmena jsou dokonce mimo papír. Šedá písmena tedy nejspíš budou na
závěr tvořit tajenku a budou se číst nějak využitím schématu
uprostřed.
Začneme s první stránkou. Obrázky pojmenujeme a zjistíme, že jsou
seřazeny abecedně, jejich pořadí tedy nehraje roli. Dále přijdeme na to,
že počet stran se započítáním jejich násobnosti odpovídá počtu
písmen. Zdvojené a ztrojené strany navíc sedí na tímto počtem opakující
se písmena ve slovech a pomůžou nám v tom, že písmena na strany
napíšeme abecedně, bez diakritiky a po směru hodinových ručiček. Když si
teď vypíšeme písmena, kde jsou šedé tečky, zjistíme, že je zde každé
písmeno A–U právě dvakrát, což nám slova spáruje do dvojic a dvojice
seřadí.
Podíváme se na druhou stranu. Šestnáct šestiúhelníků by nám mohlo
připomenout TMOU 4! pastelky. Když je zkusíme “nastojato” přiložit na
papír, průřezy krásně sedí – budeme tedy muset pastelky nějak na
papír naskládat. Černá písmena kolem šestiúhelníků jsou abecedně
seřazena po směru hodinových ručiček (stejně jako jsme popisovali
obrázky), navíc jsou na pozicích, že se dají přečíst jako braillovo
písmo (písmeno zde je = černá tečka, písmeno zde není = bílá
tečka) – přečteme mezitajenku LATINSKE CTVERCE. Latinský čtverec je
čtvercové schéma n*n, které v každém řádku i sloupci obsahuje všechna
čísla 1 až n právě jednou. Množné číslo naznačuje, že jich zde bude
víc, což ve spojitosti s vlastnostmi pastelek chápeme tak, že jeden
latinský čtverec tvoří barvy a druhý jejich délky. (Protože máme
v sadě každou kombinaci právě jednou, dostaneme dokonce ortogonální
latinské čtverce.)
Nyní musíme najít spojitost mezi oběma stranami. Všimneme si, že
obrázky jsou občas tvořeny podobnými množinami písmen mezi sebou (např.
Kovy, krovky, výkřik, výroky) i s písmeny na šestiúhelnících (IK_RV_).
V tomto případě sem dokonce můžeme doplnit O a Y tak, aby byla seřazena
abecedně. Touto cestou se nám podaří doplnit pár písmen do schématu, ale
pořád to neřeší otázku, jak naskládat pastelky. Na to si musíme
všimnout, že tyto množiny písmen mají zajímavou vlastnost v barevném
kódování, a to že na jedné pozici sdílí barvu. Takových možností je
4*4 a jednoduše se dají namapovat na pastelky (1. pozice = nejkratší
pastelka, 4. pþozice = nejdelší pastelka). Vyřešíme tedy logickou úlohu,
aby byly šestiúhelníky popsány abecedně těmito množinami a zároveň
vlastnost “barva” i “pozice” tvořily latinské čtverce. Do schématu
konečně jednoznačně naskládáme pastelky.
Teď už je třeba jen přečíst šedá písmena, k čemuž využijeme
šedé tečky. Vezmeme dvojici slov, která má na šedých tečkách A (aula,
baobab), zjistíme, v jakých množinách se nachází (zelená 3, žlutá 2),
najdeme pastelky, které tomu odpovídají, podíváme se přes jejich hroty
(či vrcholy, chcete-li) a za nimi na přímce vidíme správně zorientované
šedé písmenko. Tímto způsobem přečteme tajenku Vrchol JV od
Peregr kaple.
11 POUTNIK (kóta 339 JZ od kaple sv. Peregrina)
11_POUTNIK.pdf
Zobrazit řešení
Každému řádku lze přiřadit
pojem tak, aby popis odpovídal. Přečteme si první písmena a získáme
mezitajenku OPRAV JEDNO SLOVO. Pokud v každém popisu změníme jedno slovo,
můžeme řádku přiřadit nový pojem tak, že počet písmen v novém slově
odpovídá počtu slov použitých na popis. Tajenku čteme z doplněných
pojmů na pozici opraveného slova: BUS STOP U MLYNA SZ.
12 AGONIE (Anenský mlýn)
12_AGONIE.pdf
Zobrazit řešení
Co je na šifře?
- 12 řádků po 6 slovech
- slova jsou na řádcích oddělena pomocí „,“, nebo „;“ (tj.
5 znaků)
- některá slova jsou tučně
- další jsou podtrženě (4), nadtrženě (4) a s prvním velkým
písmenem (6)
- tučnost a podtrženost se různě kombinují
- některá slova se opakují
- divná frekvenčka (hodně T,M,O, ale ne zas tak moc U)
Nyní týmy mohou postupovat různě, podle toho, které z vlastností
výše budou zkoumat. Popsán bude autorský postup, jak jednotlivé kroky na
sebe navazují, byť některé týmy pravděpodobně budou postupovat v jiném
pořadí.
Z oddělovačů na jednotlivých řádcích přečteme binárku – je jich
vždy 5 a jsou 2 různých typů. Obdržíme text: ZKOUMEJ MORSE.
Morse a divná frekvenčka plná T, M, O? Podívejme se na jednotlivá slova
v morseovce. Je tam dost málo teček. Konkrétně na každém řádku je slovo
obsahující právě 1 tečku, právě 2 tečky atd.
Slova na řádcích jsou abecedně, ale můžeme je nyní seřadit podle
počtu teček. Je jich 6, na řádcích je rozumný počet tučných slov na
braillovo písmo. A skutečně, přečteme li brailla, dostaneme text SLOZIS
OBJEKT.
Jaký objekt budeme skládat? Na každém řádku máme 6 věcí které
mají 1 až 6 teček. To zní jako hrací kostka. Každý řádek tedy
popisuje jednu hrací kostku, kterou můžeme sestavit. (Ano, existují
2 chirality, jak kostka může vypadat. Pokud zvolíte špatně, bude objekt
zrcadlově obráceně. Ale startovní šifřička K říká, s jakou kostkou
máte pracovat). Máme složit jeden objekt, ne více. Tedy jednotlivé kostky
musíme spojit. Využijeme stejná slova na jejich stěnách. Výsledný objekt
je kvádr 2×2×3. Pro správnou orientaci využijeme podtržení a nadtržení
(spodní a horní stěna) a také velká písmena (přední stěna).
A teď jsme vyčerpali všechnu informaci. Gdě řešení? Musíme něco
využít znova – tučná slova. Když si obarvíme stěny kostek
černě/bíle (tučné/netučné), spatříme po obvodu 4 braillové znaky –
ZVON. Koukneme do mapy a vidíme symbol zvonu na nedaleké zvoničce v Zabitém
žlebu.
13 STROJOPIS (zvonička v Zabitém žlebu)
13_STROJOPIS.pdf
Zobrazit řešení
Máme 25 řádků
o 25 písmenech, čtyři řádky jsou podbarveny čtyřmi základními
barvami. Na řádcích si můžeme všimnout fragmentů nějakého textu (JSEM,
DOPIS, …) a taky častého výskytu písmene X, které se často vyskytuje
v řádcích symetricky nebo vícekrát vedle sebe. Některé řádky jsou
identické. Vypadá to trochu jako nějaká grafika, zkusíme tedy jednotlivé
řádky přepsat do čtverce 5×5. Každý řádek lze v rastru přečíst jako
„had“ a obsahuje nějaký začátek textu JSEM DO PISMENE ZKROUCENY HAD,
přičemž zbylé prázdné pozice jsou vyplněny písmeny X. Tento had, jak
sám říká, zároveň graficky kreslí nějaké písmeno.
Po tomto kroku máme 25 grafických písmen. Uděláme tedy znovu totéž,
vepíšeme je do velkého čtverce 5×5 a hledáme v nich hada. Tentokrát
přečteme jiný text – BARVY RIKAJI JAK LEZU PRISTE. Tento had kreslí
písmeno K (stejně, jako je kreslil v prvním kroku) a zároveň prochází
přes všechny čtyři barvy v pořadí zelená, modrá, červená,
žlutá – tato permutace odpovídá písmenu R. Podle mezitajenky nám barvy
říkají, jak had leze příště, využijeme tedy to, že z prvního kroku
umíme R nakreslit a ve velkém čtverci přečteme jinou permutaci barev –
žlutá, zelená, červená, modrá (I). Takto pokračujeme a přečteme tajenku
KRIZ U STAJE (E neprojde přes žádnou barvu a ukončuje tajenku).
14 SILVESTR (kříž u stáje ve Střelicích)
14_SILVESTR.pdf
Pozn.: šifru nelze vyluštit z internetu
Zobrazit řešení
Na šifře jsou jenom znaky
z letošního loga: TMOU 4!, při tom 4 je zrcadlově, u ostatních symbolů
to nepoznáme, ale můžeme pracovat s hypotézou, že jsou zrcadlově
všechny. Jako bychom měli na papír něco přiložit a něco poté
přečíst.V tuto chvíli by nás mělo napadnout, že fyzický objekt, na
kterém je logo TMOU 4! jsou vrcholky, které týmy sbíraly během hry a jsou
k dispozici i na této šifře (pozorné týmy si všimnou, že v minulosti
byly pokyny můžete si vzít, zatímco na této šifře jsou vezměte si). Po
přoložení vrcholků čteme znaky z druhé strany: OBECNI MUZEUM
15 NUMERIKA (obecní muzeum Střelice)
15_NUMERIKA.pdf
Zobrazit řešení
Šifra obsahuje čísla od 1 do
11 napsaná rozličnými podivnými písmy, přičemž vyšší čísla jsou
topologicky nejjednodušší, skládají se z prosté jedné čáry, kdežto
jedničky a dvojky jsou velmi rozmanité. Tušíme substituci na abecedu,
zbývá nám jen určit jak. Frekvenční analýzou, hrubou silou, odhadem
umístění cíle, „autistickým“ čtením či spásným nápadem si
pomůžeme k myšlence, že každá číslovka představuje písmeno se stejnou
topologií, které je v abecedě tolikáté, jaká je hodnota číslovky.
Tajenka tedy začíná prvním písmenem se dvěma smyčkami (B), pokračuje
první „trojnožkou“ (E) a jedenáctým jednočarovým písmenem (Z).
Přečteme tajenku BEZTE DO SOKOLA HESLO GRAM.
16 OLYMP (sokolovna Střelice)
V cíli museli hráči najít ořezávátko v kupce ořezků, které
vznikly během výroby letošního artefaktu. Na ořezávátku byla instrukce
k zadání cílového hesla OLYMP.
Poslední úprava: 19. 11. 2023 09:41