Reakce na Triky a pověry: s tím tedy v globálu nesouhlasím. TMOU
vždycky byla dokončitelná jen se skvělým výkonem (byť někdy dramaturgie
byla postavená tak, že skvělý výkon mohl znamenat větší zaváhání na
jedné šifře). Pokud se Vám 2× podařilo dojít TMOU, nejste tým
středního doletu a je potřeba si to přiznat:) Letošní 8. nebyla polovina
šifer, ale cca 2/3 šifer (stanoviště nerovná se totéž co šifra).
Férové není dát všem týmům možnost dojít daleko: za férové na TMOU
pokládám možnost, aby se týmy popraly po celou dobu hry s šiframi, aby
ukázaly, co v nich je – a ne čekaly na nápovědu. Hra nikoho nevyřazuje
z luštění o půlnoci. Za férové pokládám, aby tým měl možnost poprat
se jako kdysi o nejdelší překonaný zásek v dějinách. 80% týmů
skutečně šanci dokončit TMOU nemá, kdyby měly, jaká by to byla výzva?
Precedent je v tomto ročník „lehké Bedny“ – nevím, kolikátka to
byla – některé týmy si sice libovaly, že dokončily, ale spousta týmů
si této dokončené Bedny nijak zvlášť neváží (míněno neváží si
výsledku – já na ten ročník vzpomínám hezky, šifry byly lehčí, ale
pěkné – ale pořád platí, výzva to zkrátka nebyla!). Obdobný precedent
byl kdysi v dávnověku na TMOU 4 – týmy (i ty co dokončily) prskaly, že
to bylo moc snadné. A ročník 9 byl na hraně. Komorní hra není pro
„profíky“ (ostatně tomuto termínu moc nerozumím) rájem, nemá to tu
pravou atmosféru. I týmy dlouhého doletu mají rádi některé lehké hry,
proč by ne – je to fajn zábava, ale výzva už to není. Píšu to
s vědomím, že jak hráčsky (tak jako bývalý organizátor) stojím
momentálně spíše na straně „lehčí“ TMOU, ovšem to optimum je u za
mě max. 15 týmů v cíli (což se nedá naplánovat, jenom podotýkám, že
bych to považoval za hezký výsledek). Nad 20 týmů je to podle mě skoro
stejně špatně, jako nemít v cíli nikoho. Než by byla TMOU moc lehká, to
ať raději dokončuje jen absolutní špička a holt se do cíle v čase hry
jako hráč nepodívám, dokud se nám zase nepodaří jednou zahrát skoro
bezchybně.
A poslední poznámka: historické důvody mohou být různé, ale není
pravda, že by TMOU byla vždy s naprostým náskokem ta největší hra (ona
není i dnes, největší hra je Kvalifikace TMOU, případně Sendvič).
Stojí ale minimálně za úvahu, čím to je, že jiné (slavné a výborné)
hry, které nápovědy mají, začaly stagnovat, či ztrácet hráče v době,
kdy beznápovědová TMOU stále ještě rostla? Mohu se v tom mýlit, ale
tradice téměř beznápovědové, hard core hry (ke které by se, jak to
cítím, měla TMOU rychle vrátit), je podle mě to, co jí dává onen punc
„neoficiálního mistrovství“. Asi to vypovídá i o globálu šifrovací
komunity: každý by osobně přivítal (nejsem výjimka), aby dostal
nápovědu, když se nemůže 4 hodiny hnout z místa, natož po osmi
hodinách. Ale nakonec se všichni sejdeme na té jediné hře, která (letos
holt až od 6. stanoviště) ti žádnou nápovědu nedá a nechá tě vyžrat
beznaděj až do dna. Nakonec všichni zapomeneme na šifry, které jsme
nerozluštili a poslala nás dál nápověda, ale mnoha hodinovým
nepřekonaným zásekem se i po letech chlubíme jako testem vytrvalosti – a
mnohahodinový překonaný zásek se stává vzpomínkou, která emočně
nevybledne – troufám si říct – až do našeho šifrovacího
důchodu.
Ivo