Na startu hráči dostali obálku s šifrou 1, devíti šestiúhelníkovými
šifřičkami a TMOU 25 pomůckou. Hesla z šifřiček se použila pro
luštění šifry č. 1.
Šifřičky
1_SIFRICKY.pdf
BASNICKY
Zobrazit řešení
Každá básnička opisuje nějaký
druh lodi (kajak, trajekt, hausbót, křižník, parník, ponorka, archa,
ledoborec, plachetnice, karavela). Slabiky lodí jsou v každé básničce
schované – a protože slabik je vždy právě 25, převedeme je na písmena.
Tím získáme novou slabiku, kterou stejným způsobem převedeme na písmeno a
vyjde RESENI VLNA. Např. u parníku je slabika PAR na sedmé pozici (G) a
slabika NIK na 13. Pozici (L). Výsledná slabika GL je na 15. Pozici
(N=písmeno tajenky).
CIGARETY
Zobrazit řešení
V kresbách jsou skrytá písmena
a všechny kresby nějak souvisejí s českými či československými
prezidenty. Písmeno v dané kresbě je vždy obsaženo v příjmení daného
prezidenta. Když tedy všechna příjmení vypíšeme, zjistíme, že to je
posledních pět prezidentů (Husák, Havel, Klaus, Zeman, Pavel) a jsou na pět
písmen. Roky 1975 a 2028 nám pomáhají určit, že si je máme napsat pod
sebe počínaje Husákem (protože Husák se stal prezidentem v roce 1975 a
Pavel dokončí svoje aktuální funkční období v roce 2028). Tím jsme
dostali substituci z písmen v příjmeních do písmen abecedy v Polybiově
čtverci. Po řádcích přeložíme skrytá písmena a čteme KOD ZNI
ZAVIST.
HOHOHO
Zobrazit řešení
Každý ze čtverců obsahuje
právě 16×H a 9×O. Mezi sousedními písmeny jsou naznačené jakési vazby.
Vzpomeneme si na chemický vzorec vody H2O. Zkusíme zvýraznit vazby tak,
abchom dostali osm molekul vody H-O-H. V každém čtverci zbyde po vyřešení
logické úlohy právě jedno O, které značí pozici písmene tajenky
v polybiově čtverci. Vyjde PELYNEK.
HOUSKY
Zobrazit řešení
Vypíšeme si slova, na která
navádí „nápovědy“ – v určování pomáhá zjištění, že jsou
vždy čtyřpísmenná, dokonce tvořena čtyřmi různými písmeny. Podíváme
se na pozici těchto písmen v Polybiově čtverci a všimneme si, že se
vyskytují vždy v různých řádcích i v různých sloupcích. Pro každé
slovo tedy vždy zbývá jeden řádek a jeden sloupec, toto písmenko bereme do
tajenky a přečteme HESLO BROUK. Slova jsou: buns, chlup, vila, Visa, bílý,
nohy, Nagy, MCVI, slib, rudí.
KUN
Zobrazit řešení
Kapky naznačují nějakou
souvislost s vodou. Každý z obrázků odkazuje na slovo, které má
předponu „VODO“. Postupně, po směru hodinových ručiček, máme:
VODOZNAK, VODOHOSPODÁŘ, VODOPÁD, VODOJEM, VODOLÉČBA, VODOVÁHA, VODOTRYSK,
VODOMĚRKA, VODOVOD. Kapky určují délku slova včetně předpony. Výběrem
písmen z pozic označených černými kapkami čteme KOD JE HRAD.
MNOHOUHELNIKY
Zobrazit řešení
V posloupnosti n-úhelníků
aplikujeme matematické operace podle vzoru v daném n-úhelníku a postupně
čteme tajenku. Začneme 9=Ch / 3 = C + 2 = E … Výsledek: ChCETE ZEBRU
RECENZE
Zobrazit řešení
Ačkoliv se může zdát, že se
jedná o recenze ostatních akcí Intruktorů Brno, ve skutečnosti se jedná
o recenze českých reality shows, celkový počet hvězdiček značí délku
názvu, černé hvězdičky vybírají písmeno. Použité reality shows:
Hell’s kitchen, Peče celá země, Survivor, Love island, Ano šéfe, Tvoje
tvář má známý hlas, Výměna manželek, Prostřeno, Zrádci, Big
brother.
SCHODY
Zobrazit řešení
Pixeloví panáčci mají
naznačovat, že jejich pohyb bude deterministický. Někteří z vás možná
poznají, že jde o panáčky ze hry Lemmings. Vzhledem k tomu, že se na
plánku nacházejí pouze schody a stěny, musíme vymyslet, jak s nimi
panáčci interagují. Šedé schody naznačují, že se přes ně dá
přecházet, zatímco přes černé stěny nikoliv – panáček se tedy
u stěny musí otočit. Zbytek pravidel pohybu je intuitivní: panáček jde
vždy přímo vpřed, pokud je to možné. Při otočce u stěny může projít
schody nahoru nebo dolů, jinak přes schody neprochází. Cesty panáčků nám
na plánku vytvářejí pěkná písmena, která při čtení od horního
panáčka tvoří heslo STOLIČKA.
TETRIS
Zobrazit řešení
Každý dílek tetrisu nese odkaz
na úryvek písničky. Z úryvku je třeba jednak poznat interpreta (a pomocí
kapky zarovnat odkud dílek padá), jednak zjistit v jakém pořadí dílky
padají. Všimneme si, že ve všech písních se vyskytuje slovo voda v jiném
pádě. První pád je v úryvku dílku S/J. Pavlica/Modlitba za vodu, druhý
pád je v úryvku Z/V. Mišík/Sluneční hrob, atd. Na seřazení pomocí
deklinací napovídají první dva řádky šedých písmen (“první padá
kdo, co?”).
1 VCELIN (Obilní trh)
1_VCELIN.pdf
Zobrazit řešení
Šestiúhelníkové šifřičky
přiložíme do plánu podle hesel. Protože máme od každé šifřičky dvě
kopie, vždy existují dvě místa, kam pasují. Otočení šestiúhelníku
zvolíme tak, aby v každé dírce bylo písmenko. Přečteme cestu myši
k sýru SLEPTE HEXY ABY MYŠ SNĚDLA DALŠÍ SÝR a to taky uděláme –
z osmnácti šestiúhelníků vznikne jeden blok, který pootočíme o 60°,
aby místo, kam myš došla, byl tentokrát začátek cesty. V této rotaci
přečteme PŘE(L)SKOČTE PÍSMENKA KTER(L)Á UŽ BYLA – musíme si tedy
písmenka po přečtení vyškrtávat. V dalších třech rotacích přečteme
NAJDĚTE ORGA NA TVRDÉ, HO PATNÁCT ŘEKNĚTE, KÓD DNO.
2 VODOJEM (vodojemy na Žlutém kopci)
Na adrese Tvrdého 15 čekal hráče org, který jim nejdřív dal
k přečtení pokyny pro druhé stanoviště, následně je z nich
přezkoušel a poté vydal obálku s šifrou 2 a mapkami tří vodojemů. Ve
vodojemech byly umístěny tři šifry, jejichž řešení se využila pro
luštění semílací šifry 2.
Šifry nejsou luštitelné z webu (součástí zadání byly fyzické
instalace ve vodojemech).
Pokyny ke
druhému stanovišti
2_VODOJEM.pdf
Mapa vodojemu
1 s částí zadání
Mapa vodojemu
2
Mapa vodojemu
3
Zvuky ve
vodojemu 3
Zobrazit řešení
Návštěvou vodojemu 1 zjistíme
polohu pěti barevných portálů, všechny jsou mezi písmeny C a h (h je
malé, jedná se tedy o pokračování Ch). Zajímavostí tohoto vodojemu jsou
také „šikmé průhledy“. Právě v těchto šikmých směrech jsou
ukrytá slova z obrázkové legendy. To se ale daří jen u slov
„pochodeň“ a „sluchátka“. Ostatní slova jsou portály rozdělená na
dvě části (první půlka končí portálovým „C“, druhá půlka
začíná portálovým „h“. Po nalezení a vyškrtání všech šesti slov
čteme mezitajenku PĚT BAREV DUHY INDEXUJE POLYBIA. U každého slova tedy
zjistíme do kterého portálu vstupuje (červená = 1. řádek, oranžová =
2. řádek, dále žlutá, zelená a modrá) a z kterého portálu vystupuje
(= sloupec). Vyjde slovo ORGANY.
Ve vodojemu 2 vidíme 24 kyblíků uspořádaných do mřížky 4×6.
V kyblících je černá voda a v pokynech jsme si přečetli, že by se nám
mohl hodit ručník, zkusíme tedy do vody sáhnout a na dně nahmatáme
písmeno. Písmena z kyblíků si vypíšeme a po sloupcích přečteme
POSLEDNI VERS HYMNY VAM RADI. Poslední verš hymny zní „Sáhnem si na dno a
projdem TMOU!“, sáhnutí na dno už jsme provedli, takže ještě to
druhé – projdem TMOU. Všimneme si, že v každém sloupci je jeden
„průchod“ zhasnutý, takže pokud chceme od vchodu po východ projít TMOU,
projdeme přes čtyři kyblíky. Když tyto přečteme, získáme
heslo PIVA.
Ve vodojemu 3 nalezneme galerii 25 předmětů souvisejících s vodou,
uspořádaných do čtverce. Předměty nám opět kódují Polybiův čtverec,
orientaci určíme podle orientace mapky. Druhou součástí šifry jsou zvuky
vody, které vydávají dané předměty nebo s nimi souvisejí. V pořadí
zvuků získáme písmena odpovídající předmětům a dostáváme heslo
PRINCEZNY.
V šifře 2 si všimneme, že tvar okýnek a fonty odpovídají tvaru
„oken“ ve vodojemech a fontů použitých v orientačním systému
vodojemů (každý ze tří vodojemů má tedy svůj tvar okna a svůj font). Ke
každé křížovce umíme podle fontu přiřadit 4 nápovědy svislých slov a
4 nápovědy vodorovných slov, a každou křížovku umíme přiřadit
k jednomu ze tří vodojemů. Vepisovat do křížovky slova je však
obtížné, protože na danou nápovědu existuje mnoho možných
„odpovědí“, kterou tedy vybrat? K tomu nám pomáhají hesla
z vodojemů: např. zavazadlo + orgán = ledvina, přenosný záchod + pivo =
Bažant, automobilka + princezna = Lada. Po doplnění všech slov přečteme
tři části tajenky: SEDM SET METRŮ, ZÁPADNE OD, PÍTKA KRAVÍ HORA.
3 KUSKUS (vyhlídka nad bývalou sjezdovkou ve Wilsonově lese)
3_KUSKUS.pdf
Zobrazit řešení
Z pěti vystřižených dílků je
možné složit tři hezké tvary: standardní čtverec, čtverec postavený na
špičku, trojúhelník. Aby bylo skládání jednoznačné, musíme dílky
zorientovat tak, aby čísla v příslušném šedém tvaru byla orientována
správně (v několika případech žádné číslo nemáme nebo orientace
není jasná (6, 8, 9) – tyto odvodíme ze zbytku). Pokud každý tvar
opísmenkujeme po řádcích, získáme pro každý z 25 čtverečků tři
různá písmena (viz obrázek). Pomocí čísel je vybíráme do tajenky. Vyjde
SEVERNI ROH GOLFU.
4 ARCH (severní roh golfového hřiště v Žabovřeskách)
4_ARCH.pdf
Zobrazit řešení
Noe se snaží postavit loď a
naložit do ní páry samic a samců. Začíná u husy. Aby k ní mohl
přiložit Husáka, musí Husákovo kolečko přiložit na husí křížek. Toho
lze docílit přeložením rohu do středu čtverce. Husákova šipka ukazuje na
další samici – koalici, které přiřadíme koalu samce přeložením
dalšího rohu do středu.
Opakujeme dokud nemáme všech spárovaných všech 24 obrázků a
mezitajenku, která nám radí přečíst první písmena zvířat na pravoboku
až složíme parní archu. Dokončíme skládání parníku (tak, aby komíny
měly každý jinou barvu) a identifikujeme pravobok (lev je na levoboku,
radostný Noe hledí po směru jízdy, červené a zelené navigační
osvětlení odpovídá mezinárodnímu standardu) a přečteme první písmena
zvířat Had, Rys, Osmák, Chobotnice. Pokračujeme tedy do nedalekého
sportovního areálu HROCH, kde mimo jiné najdeme i vysloužilý parník
Bratislava.
5 BRATISLAVA (parník ve sportovním areálu Hroch)
5_BRATISLAVA.pdf
Zobrazit řešení
Nejdříve si přečteme příběh
Maštěných ředkviček o tom, jak luštily tuto šifru. V textu jsou díry,
kam je třeba něco doplnit (text je psán neproporcionálním fontem, tedy jde
dobře spočítat počet chybějících písmen). Všimneme si, že pokud na
řádku něco chybí, tak jsou to vždy dvě slova, přičemž to levé má na
sobě umístěný jeden ze tří šedých symbolů a černý čtvereček a to
pravé má na sobě umístěnou šipku. Doplněním několika jednodušších
slov zjistíme, že “levá” slova obsahují podslova LED, VOD, PAR, která
se vyskytují na symbolech tří skupenství vody (ledu, kapalné vody a páry).
“Pravá” slova mají na pozici šipek podslova TÁN, TUH, VYP, KON, SUB a
DES, což jsou první tři písmena změn skupenství (tání, tuhnutí,
vypařování, kondenzace, sublimace a desublimace). Na každém řádku tedy
máme dvojici (skupenství; změna skupenství), přičemž změna skupenství
sedí s výchozím skupenstvím (např. za symbolem ledu může být jen TÁN
nebo SUB). Každý řádek s dírami tedy obsahuje následující informaci:
začtverečkované písmeno, a konkrétní změnu skupenství. Pokud zkusíme
přečíst začtverečkovaná písmena, nic zajímavého nedostáváme a
nejspíš to nebudou písmena do tajenky, protože nejsou příliš pěkná.
Znovu si tedy přečteme příběh a zaměříme se na část, kde Maštěné
ředkvičky luští: “(…) pochopit, co znamenají ty šedé piktogramy, pak
ještě jednou pochopit, co znamenají ty šedé piktogramy, skupinově se
plácnout do čela, pak prohledat batoh, vytáhnout z něj tu správnou věc a
použít substituci”. Musíme tedy přijít ještě na nějaký druhý význam
těch šedých piktogramů, který souvisí s něčím, co máme v batohu.
Šedé piktogramy svou velikostí a barvou totiž připomínají tři
geometrické tvary z šifry č. 3. Vytáhneme je z batohu, uvědomíme si,
že vlastně kódují substituci mezi třemi „skupenstvími“, vypíšeme si
tyto substituce a provedeme je se začtverečkovanými písmeny. Vyjde tajenka
UCES VENTIL DRUBEZ, z textu šifry víme, že potřebujeme jednoslovnou
asociaci, a tou je Kohout. Jdeme ke stejnojmenné soše v Jundrově.
6 POHADKA (socha Kohouta v Jundrově)
6_POHADKA.pdf
Zobrazit řešení
Nejprve si přečteme text
kurzívou a šifru si nastřihneme. Následně prozkoumáme všechny prvky:
- Na každém políčku šifry je postava. Některé z nich lze jednoznačně
pojmenovat, některé hůře, ale lze jim celkem snadno přiřadit rod.
- 25 obrázků s cenovkou. Pokud dle cenovky vybereme písmeno, dostaneme
celou abecedu. Pojmenování jsou navíc slova, která mají více významů a
zrovna ten jiný význam by mohla chtít nějaká z postav.
- Ohýbáním papíru po čárkovaných čarách a značením si, která pole
spolu sousedí, vznikne graf o 25 hranách.
- Text pohádky popisuje, která postava dá které postavě nějaký
předmět, ale nevíme, která které. Pouze u předání známe rod postavy a
také víme, zda už k předání došlo.
Syntézou těchto informací získáme graf o 12 vrcholech (postavy) a
25 orientovaných hranách, které nesou abecedu. V něm najdeme cestu od
slepičky ke kohoutkovi, která začíná pánví, končí kohoutkem, který
chce pivo (Kozla) – díky délce a ještě několika dalším informacím, ji
lze určit jednoznačně. Řešení: PAREZ TU KDYSI HOREL
7 ROHAC (V Kohoutovicích hořel pařez)
7_ROHAC.pdf
Zobrazit řešení
Šifra má tři části: dva
řádky kreseb, pravoúhlý tvar se šesti hlavami a sekvenci trojic písmen.
Nejprve se zaměříme na kresby a poznáme, že jde o názvy bondovek (ať už
v anglickém originále nebo českém překladu). Bondovek je (v roce 2024)
právě 25, takže jim můžeme přiřadit písmena TMOU 25 abecedy a
přečíst si mezitajenku ZEBRICEK PREDSTAVITELU. Představitelů Jamese Bonda
bylo šest, stejně jako hlav v následující části šifry. Analýzou
pravoúhlého tvaru zjistíme, že se skládá z 25 čtverců, každý řádek
tedy nějak souvisí s jedním představitelem Jamese Bonda. Počet čtverců
na řádku odpovídá počtu filmů, kde Bonda hrál právě on. Přiřadíme
tedy představitele od nejčetnějšího po nejméně četného (Moore, Connery,
Craig, Brosnan, Dalton, Lazenby) a opísmenkujeme čtverce abecedou opět podle
pořadí filmů, v řádcích zleva doprava. Nyní je třeba si uvědomit,
proč je šifra tak obrovská, když by se teoreticky vešla na A4 – musíme
opět použít dílky z šifry č. 3 a naskládat je do útvaru. Tím
dostaneme novou substituci mezi trojicemi písmen z šedých piktogramů a
písmeny z Bondovek. Přečteme tajenku KOHOUTKY U AKVUAPARKU.
8 KOHOUTKY (u aquaparku v Kohoutovicích)
Jak prozrazovala tajenka předchozí šifry, u aquaparku v Kohoutovicích
na hráče čekalo 7 kohoutků, ze kterých tekla obarvená a
ochucená voda.
Zobrazit řešení
Hlavička na šifře napovídá,
že máme pracovat s 5 barvami a text na šifře 5 příchutí.
Zrekonstruujeme Polybiův čtverec indexovaný barvami stejně jako
v 1. vodojemu. Sloupce jsou barvy červená-oranžová-žlutá-zelená-modrá,
řádky příchutě seřazené dle barev
(jahoda-meruňka-citron-pistácie-borůvka). Pak už jen určíme barvu a
příchuť kapaliny v každém z kohoutků a přečteme lehce kryptickou
tajenku VRCh Z VDJ, čili vodojem na Kohoutovické babě.
9 BLACKBOX (vodojem na Kohoutovické babě)
Na tomto stanovišti dostaly týmy pytlík, ve kterém byla s černá kostka
s 25 děrami na každé stěně a stříkačka. Pro ty, kteří si chtějí
kostku vytisknout na vlastní 3D tiskárně, přikládáme STL soubor.
9_BLACKBOX.stl
Zobrazit řešení
Šifra se skládá z pytlíku,
který obsahuje stříkačku a černou kostku. Kostka má na každé straně
mřížku s otvory 5×5, které jsou spárované s jinými otvory na různých
stranách. Na stěnách jsou také některé otvory spárované s drážkami na
povrchu. Jedná se tedy opět o nějakou formu Polybiova čtverce. Pro
přečtení tajenky musíme postupně sledovat cestu tvořenou trubkami a
povrchovými čarami. Jedna z děr je označena „rámečkem“ jako výchozí
otvor. Jelikož je kostka neprůhledná, musíme spárování otvorů odhalit
jinak. K tomu slouží přiložená stříkačka a 1 l vody z povinné
výbavy. Vstříknutím vody do otvoru vždy získáme jiný otvor na jiné
straně.Tajenku čteme vždy z otvoru, kde nám vystříkne voda. Orientaci
Polybiova čtverce určujeme podle stříkačky, na které je nálepka
s pokynem, že máme stříkat směrem dolů. Správnost postupu se potvrdí
tím, že voda vystřikuje pouze z bočních stěn. Čteme výsledné heslo:
„DALSI POD TROJAKEM,“ což nás nasměruje k nedalekému dubu
Troják.
10 OPRUZENINA (dub Troják)
10_OPRUZENINA.pdf
Zobrazit řešení
Nejdřív zkusíme pojmenovat
25 obrázků. Postupně zjistíme, že každý začíná na jiné písmeno
v abecedě a že šířka obrázku odpovídá počtu samohlásek (Y není pro
účely šifry považováno za samohlásku). Hlubší analýzou lze dojít
k pozorování, že každý obrázek má unikátní množinu jedné/dvou/tří
samohlásek (takových podmnožin je 25, jsou tedy využité všechny). Tímto
mapováním samohlásek na abecedu dekódujeme mezitajenku
„UMISNASCISTPOTRECh?“ (OU je ve slově úhoř=U, E je ve slově meč=M, AI
je ve slově island=I, atd …).
Budeme tedy nějak pracovat s trojicemi (někdy prázdných) obrázků.
Jejich uspořádání do polybiova čtverce nejspíš bude kódovat abecedu.
Klíčové je pozorování, že rozdělíme-li mezitajenku po trojicích, tak
každá trojice obsahuje právě všech pět samohlásek (OU E AI; U EI AO;
…). Na toto pozorování navádí i fakt, že každá trojice obrázků je
stejně široká. Úvahu potvrzuje fakt, že možností jak ze tří obrázků
složit všech pět samohlásek je také 25.
Zbývá vymyslet, které obrázky patří na která prázdná místa a znovu
dekódovat samohláskový řetězec, tentokrát po trojicích. Pokud v rámci
trojic řadíme obrázky abecedně, je řešení logické úlohy jednoznačné.
Vyjde KOTA SZ, pokračujeme na jedinou výraznou kótu tím směrem, a sice
Mladý vrch.
Tato šifra byla letošním vítězem v kategorii „Vzniklo nejvíce
verzí“. Můžete si zkusit vyluštit variantu s kolečky nebo se složenými
závorkami.
11 DIALOG (Mladý vrch)
11_DIALOG.pdf
Zobrazit řešení
Dialog popisuje vznik párátkové
sekvence, úprava úseček na překrývající se T je pouze kosmetická. Pokud
budeme následovat popsaný postup, získáme takovýto útvar. Šifra mluví
o přiřazení písmen uzavřeným oblastem, ale jak na to? Pointa šifry je ve
dvojím významu „T“ – jednak jako kreslený tvar, jednak jako hláska T
v textu. Největší nápovědou jsou věty: „Podívej, kde je první
napsané T. Vlevo od něj je M a vpravo zase B.“ První výskyt písmene T
v textu je: „…co pracuje s písmenem T. Bude ale…“. Na práci
s písmenem T mohou navést i šroubované konstrukce v textu, záměrný
překlep („dialog TNOU“) nebo frekvenční analýza (počet T je výrazně
nižší než v běžném textu, vyskytů je stejně jako nakreslených
Téček).Poslední krok by měl být přímočarý – útvar je souměrný
podle svislé osy, ozrcadlením získáme substituci, kterou aplikujeme na
řetězec z posledního odstavce. Vyjde NAD PANI CO CISTI KOMINY SKALA
V BLIZSI ROKLI, jdeme tedy do té bližší z dvou roklí v lese „Nad
kominicí“. Šroubovaná tajenka znemožňovala vykoukat správnou substituci
z mapy a byla také dána nemožností zakódovat do tajenky E (zrcadlí se
na T).
12 MAGNUS (východní rokle Nad Kominicí)
12_MAGNUS.pdf
Zobrazit řešení
Šifra graficky napovídá na
pythagorovu větu. Jak převést dva trojúhelníky nad odvěsnami na jeden nad
přeponou? Napoví malý trojúhelník 3²+4²=5², kde ze dvou menších
poskládáme větší (polybiův) čtverec tak, že obdélníčky s písmeny
otáčíme, ale zachováváme místa dotyku v rozích. Větší trojúhelník
5²+12²=13² se chová obdobně. Ve výsledném čtverci 13×13 pak bude vlevo
nahoře polybiův čtverec 5×5, vpravo dole šachovnice 8×8 a nahoře a vlevo
„hlavičky“ 5×8:
Šachová
úloha má jednoznačné řešení. Začíná bílý (jeho král je
v šachu) a existuje právě jeden validní tah, který navíc šachuje
černého krále (pěšec na h4 bere černého střelce). Každý další tah je
také vynucený a také šachuje protihráče. Po tazích
- hxg5+ hxg5+
- Ke3+ exf3+
- Be5+ Rxe5+
- dxe5+ Rxe5+
- Qxe5+ Kxe5
nemá bílý žádné další možné tahy a hra končí remízou. Jak
z toho ale získat tajenku?
Použijeme hlavičky. Na horní hlavičce je na každém řádku 5 figur a
v každém sloupci stejné figury jako na šachovnici v témže sloupci
(u boční hlavičky obdobně, jen transponovaně). Každé figuře lze tedy
pomocí hlaviček přiřadit písmeno. Např. Bílý král je dle horní
hlavičky na čtvrtém řádku Polybiova čtverce a dle levé hlavičky
v pátém sloupci, tj. písmeno T. Zdánlivé nejednoznačnosti (víc pěšců
na řádku) řeší přirozené pravidlo, že každé z 25 figur musíme
přiřadit jiné písmeno. Písmena figur, které táhly, dají tajenku
FCTYRIVODA.
Poslední zatím nepoužitá informace je mapa na bílých polích. Mapa je
souvislá v menším čtverci 12×12, který je nutné rekonstruovat. Čtverec
odpovídající poli F4 (s bílým králem) padne na ohyb potoka asi 100 m JV
od Masarykova okruhu.
Domácí úkol pro šachové nadšence: vymyslet obdobnou úlohu s vyšším
počtem vzájemně vynucených tahů.
13 INKOUST (Augšperský potok)
13_INKOUST.pdf
Zobrazit řešení
Šifra tvoří čáry a kapky. Po
prozkoumání si můžeme vzpomenout, že podobné čáry jsme už viděli na
černé kostce. Nákres nám tedy postupně udává šest stěn kostky a jejich
orientaci, přičemž kapky označují místa, kam stříkat. Tentokrát
zjistíme, že při stříknutí vody voda vytéká jen ze spodní strany.
Název šifry a černé kapky mohou napovědět, že půjde o tisk. Pokud si
pomyslně obtiskneme vytékající kapky, dostaneme graficky řešení CDLVII a
pokračujeme na nedalekou kótu 457.
14 VEZENI (kóta 457 severně od Masarykova okruhu)
14_VEZENI.pdf
Zobrazit řešení
Obrovská tabulka písmen.
A z nich některá tučná a různě velká. Seřadíme je tedy v rámci
buněk podle velikosti a dostáváme kusy, které vypadají jako část textu.
A jeden z nich dokonce jako začátek mezitajenky, MILETY… Tučná velká
písmenka tvoří mřížky (když zanedbáme střed), ale pořadí čtení
není po řádcích, ale od velkého písmenka po nejmenší. Texty
z 6 mřížek seřadíme tak, aby dávaly smysluplný text:
- MILETYMYZCELASPRAVNEOTAC
- ITEMRIZKYPOSTUPNEAPISETE
- SIMEZITAJENKUPORADIMRIZE
- KNENINAHODNEALENYNIPRIChA
- ZIDOBAPROPOSUNUTIMRIZEKP
- ODLEOTVARUVESTREDUMRIZEK
Posuneme treedy mřížky podle šipky v centru jejich čtverce a čteme
dál. Pokud mezitím zresetujeme orientaci mřížky (tj. po dočtení ji
otočíme do výchozího stavu), budeme muset části textu přeuspořádat.
Další části mezitajenky jsou:
2.
- KDYZMRIZEPOSUNETESMINULO
- UORIENTACITEXTNAVAZUJEPA
- RALELIZACILUSTENIIDALSIM
- KROKUMPOMUZEVYSTRIHNOUTS
- IZPAPIRUMRIZKYSDIROUVCEN
- TRUATLZESIPKYZNOVAPOUZIT
3.
- VEDELIJSTEZEMRIZKYTAKEMA
- JISVAJMENAZROVNATATOKONF
- IGURACEMRIZEKAANISLOVOMR
- IZKANETVORIVALIDNIMRIZKU
- KDYZANOTACEVYNEChATEDALSI
- CASTTEXTUBUDEDOSTZHULENA
4.
- MANDARINKOVYDZEMPOSUNSVI
- SLEODVAPOKRMYZKELIMKUOJE
- DNADOLUMENSIZDREVINOJEDN
- ANAHORUTENVELKYSTROMJAKO
- JEZDCEPOTEPOVEDOMYTVARPO
- UZIJTEALEMRIZKATONEBUDE!
Co teď? Mezitajenka nám říká, že:
- šifra se bude lépe luštit s papírovými mřížkami
- mřížky mají jména
- poslední mezitajenka odkazuje na divné věci, které na první pohled
v šifře nejsou (mandarinkový džem, jídlo, dřeviny)
- až provedeme všechny operace, dostaneme povědomý tvar, který ale
není mřížka
Vyrobíme si tedy papírové mřížky a budeme s nimi pracovat, jak nám
říká šifra – přečíst, otočit, přečíst, otočit, přečíst,
otočit, přečíst, posunout (neotáčet). Na konci máme mřížky
orientované stejně jako na začátku a chceme je pojmenovat. Jak se mřížka
může jmenovat? Přiložíme ji na Polybiův čtverec a dostaneme 6písmenné
slovo – CITRON, ChVOJKA, JOGURT, PEKTIN, PUDINK, SEKVOJ. Teď už zvládneme
rozklíčovat poslední část mezitajenky a mřížky posunout (tj. orientace
se nemění), čímž získáme novou konfiguraci. Ta je zajímavá, protože
překrývá i střední čtverec, se kterým se dosud nepracovalo (a v kterém
začíná cesta z šipek), a také protože tato konstalace je pláštěm
krychle.
V tuto chvíli je opravdu dobré si mřížky vystřihnout, krychli slepit a
prozkoumat ji. Zajímavá vlastnost je ta, že skrz krychli je přes dvojici
protějších stěn vždy vidět jen jedno písmenko (a šipka). Postavíme tedy
krychli doprostřed, válíme ji podle šipek a čteme
UNITRNIMENSTRUACNIPOMUCKA. To může být sice kalíšek, houbička… ale
TAMPON je mnohem lepší slovo, protože je na 6 písmen, která tvoří na
Polybiově čtverci mřížku. Aplikujeme ji na prostřední čtverec a
konečně čteme tajenku TENJIZNIZBUNKRUUROHURUDE.
15 MOUCHA (jižní bunkr u hájovny U Křivé borovice)
15_MOUCHA.pdf
Zobrazit řešení
V šifře vidíme sekvenci písmen
a otazníků, přičemž v určitém momentě písmena zmizí a dál jsou už
vidět jen otazníky. Na otaznících tedy zřejmě budeme číst písmena do
mezitajenky nebo tajenky. Bigramovou analýzou zjistíme, že u každého
písmena jsou pouze tři možnosti, jaké písmeno může stát za ním, a tři
možnosti, jaké písmeno může stát před ním. Pokud si to přehledně
zakreslíme do tabulky 25×25, existující bigramy vytvoří krásně
pravidelnou strukturu vypadající jako tři schodiště.
Díky tomu můžeme určit písmena, která mají být na pozicích
otazníků ve viditelné části sekvence (dokonce i tam, kde jsou dva
otazníky za sebou). Přečteme mezitajenku TOHLEJEPRUChODLABYRINTEMDALJ…,
která nám říká, že sekvence ve skutečnosti kóduje průchod labyrintem.
Nyní je mnoho způsobů, jak se dá přijít na to, jak sekvence kóduje
průchod. Jedna možnost je uvědomit si, že každé písmeno může
následovat pouze jedno ze tří písmen, takže si sekvenci písmen můžeme
beze ztráty informace přepsat na sekvenci tvořenou třemi různými symboly
(pokud známe první písmeno). Tři různé symboly zřejmě kódují tři
pohyby – doleva, rovně, doprava (to se dá chápat ještě dvěma různými
způsoby – doleva může znamenat pouze otočení, nebo otočení+krok, ale
smysl dává pouze druhá varianta, protože se vedle sebe vyskytují všechny
možné kombinace včetně doleva, doprava, které by se vyrušily a nedávaly
příliš smysl). Další nápady mohou být, že dlouhá sekvence L by mohla
kódovat dlouhou cestu rovně, nebo nápad, který je nejblíže autorskému
řešení, a to že existuje právě 25 trojic pohybů doleva, rovně, doprava
takových, že nekříží svou cestu (protože 3× doleva ani 3× doprava
nelze). V autorském pojetí tedy každé písmeno odpovídá následujícím
třem pohybům řazeným buďto „doleva, rovně, doprava“, nebo „doprava,
rovně, doleva“. Na výběru nezáleží, vzniknou zrcadlové obrazy stejného
průchodu.
Nyní si průchod zakreslíme a zjistíme, že vyplňuje obdélník. Nyní
už jde jednoznačně určit cestu ven tak, aby bylo každé políčko
navštíveno právě jednou, doplníme tedy „zmizelá“ písmena a na
pozicích otazníků přečteme tajenku JV ROH VDJ ChVALOVKA.
16 HVEZDY (vodojem Chvalovka)
16_HVEZDY.pdf
Zobrazit řešení
Ve hvězdách najdeme římská
čísla – hvězdy stačí rozdělit pěti polopřímkami vedoucími ze
středu hvězdy a procházejícími vrcholy hvězdy a písmena X, V,
I vykouknou. Přečteme tajenku HURADOBYSTROUSKY a jdeme do blízkého centra
volného času Bystrouška v Bystrci.
17 LISKA (CVČ Bystrouška)
Cílový úkol spočíval v tom, že se tým musel rozdělit na dvě
části: jedna část měla zakázáno vstupovat za čáru, ale směla se dívat
a používat pokyny „samá voda, přihořívá, hoří“; druhá část
musela mít zavázané oči, nesměla mluvit, ale směla vstoupit za čáru. Za
čárou se v prostoru nacházely černé kyblíky s písmeny na dně,
v nichž byla písmena tvořící cílové heslo PRAMEN.
Poslední úprava: 18. 11. 2024 19:54